Eid Kyrkje
Informasjon om kirken:
Eid har vært kirkested siden 1200 tallet, men dagens kirke sto ferdig i
1849. Det er en langkirke bygd i treverk og den har 750 plasser. Det er
den 5 kirken på Eid. Kirkens første orgel ble levert av Jørgensen
Orgelbyggeri i 1898 og hadde 6 stemmer, dette instrumentet er fremdeles
i funksjon i Eikefjord kyrkje. Det neste instrumentet, opprinnelig
levert av J.H Jørgensen i 1961, hadde 21 register som med
transmisjonene ble til adskillig flere stemmer. I løpet av årene har det
blitt endret og utvidet flere ganger. I 2005 kjøpte kirken et gammelt
Vestre-orgel fra Austefjord kyrkje som ble lagret. I 2014 ble orgelet
demontert og sendt til England og Bower Organs, sammen med delene fra
Austefjordorgelet. Det ble grundig restaurert og utvidet, ny spillepult
ble laget og alt sammen ble sendt tilbake til Norge. I 2015 kom alt
tilbake, og orgelet ble ferdig ombygd og montert i kirken. Det har nå 40
klingenende register og totalt 3200 piper fordelt på 3 manualer og
pedal.
Mine tanker om orgelet: Orgelet er det første jeg har spilt på som har engelsk spillepult, men flere av funksjonene har jeg kjennskap til fra andre orgler. Divitional pistons har de blant annet i Lillehammer kirke og Kristiansand domkirke. Jeg hadde før dette besøket prøvd det, men aldri sett alle fordelene. Spillepulten var behagelig og godt oppbygd. God og presis traktur gjorde det til en glede å spille alt, fra klanglek til forskjellige melodier og improvisasjon. Jeg prøvde ikke ut de ulike pistons så mye, men brukte registersystemet under et par opptak. Det var et par lure grep som måtte gjøres for å åpne eller låse en kombinasjonsbank. Orgelet har ti banker med 10 kombinasjoner. Men jeg fikk tilgang på bank nummer to. Registersystemet var enkelt i bruk, men jeg savnet stepknapper. Istedet måtte det betjenes fra rekken med tall over tredje manual. Jeg savnet også en bedre merking av hva fotbryterene over pedalbrettet var til. Pedalbrettet er bygd i buet form og er behagelig før føttene å jobbe på. Instrumentet har mye å by på av stemmer. Jeg syns det er en god fordeling av de ulike stemmene. Positivet har en flott cornetkombinasjon, en grei kromhorn 8' og en flott Posaune Magna 8'. Sistnevnte kan hevde seg over det meste av orgelet som en "floating" stemme. Den kan høres i opptaket av 'Gje meg handa di', hvor den hever seg godt over hovedverket med mixtur og full oppbygning. De tre fløytestemme gjorde seg godt alene eller i ren oktav-kombinasjon. Jeg tror nok både Kromhornet, en fløytesolostemme og kanskje spesielt cornetstemmen kunne gjort seg ennå mer med en god tremulant. Jeg kom ofte tilbake til cornetkombinasjonen, som var veldig bløt og godt balansert. Jeg har alltid latt meg facinere av at tre oktaver med en kvint og ters kan skape en nesten rørstemme-lignende lyd. Den kunne fint brukes alene med både hovedmelodi og understemmer, eller som en ren solostemme. Hovedverket er helt greit oppbygd, med en gode brede principalstemmer, fløytestemmer, en kvint, en mixtur og Jubileumstrompeten som kirken fikk til 150 års jubileet. En god kraftig trompet. Mixturen er fint balansert og ikke for skarp. Jeg brukte hovedverket noe alene, men mest som understemmer og akkord til svell og positiv. Hadde jeg brukt divitionals fulllt ut, hadde jeg kanskje hatt mer å si om hovedverket også. Alt i alt hadde verket et godt oppsett av stemmer. Svellverket har det største utvalget av stemmer. Blant annet 4 rørstemmer, et godt principalkor med 8', 4' og 2' oktaver og en mixtur med 5 kor. Trompetkoret med både 16', 8' og 4' likte jeg. Det hadde virkelig karakter, og med crescendoeffekten ser jeg i ettertid mange flotte muligheter under improvisasjon, slik jeg liker det. Den mer forsiktige oboen hadde også fin klang, og ble flott med tremulant. Personlig savnet jeg en fyldig god rørfløyte eller lignende stemme som kunne ligget godt sammen med tremulanten, men her var den fløytestemmen plassert i positivet. Likevel syns jeg svellverket var godt satt sammen med gode stemmevalg. En flott jevn strykerkombinasjon med Salicional 8' og Unda Maris 8'. Dette orgelet har det meste av hva jeg liker, fordelt utover de ulike verkene. Pedalet har en akkustisk 32' stemme som legger seg i bunnen av untersatz 16' og den litt svakere bordun 16'. Tilsammen gir dette en god og fyldig bassfølelse i rommet. Videre er det principal 8' og 4' som mulighet til mer melodisk bass. Jeg fikk det desverre ikke med på opptakene, men det gjorde seg godt. Kan nok være fint som understemme i salmene. Det samme gjelder de litt svakere fløytene. Alt i alt er pedalet godt rustet uten å bruke for mye kopler. Også i pedalverket har de fått på plass en mixtur i tillegg til de to rørstemmene. Trompet 16' er lånt fra svellverket, en løsning jeg liker godt, da en kan bruke svellverket med andre stemmer, samtidig som man får en mulighet til crescendo i rørstemmen i pedalet. Den kraftigere posaunen har mer karakter og gjorde seg godt i fanfarens siste del. Når Ralph kom tilbake ble det mer orgelprat, og jeg fikk en god innføring i bruk av divitional pistons. Jeg håper jeg får til en tur til Nordfjordeid ved en senere anledning, jeg skulle gjerne prøvd det ut litt mer. Denne gangen hadde jeg rett og slett ikke mer tid, da vi skulle videre til et hotell et par timers kjøretur unna. Orgelet i Eid kyrkje har mange gode kvaliteter og mange flotte stemmer og kombinasjoner. Rommet har kanskje litt lite gjenklang, slik trekirker ofte har. Men orgelet har mye å gi, fra det dempede til tutti. Det er faktisk så mye kraft at om en sitter på benkene foran orgelet blir personene utsatt for helseskadelig lydstyrke. Den lave takhøyde gjør jo også at pipene sitter langt lavere enn i kirker hvor det er plass til mer høyreiste fasader. Sånn sett er det godt at organistens plass er ute på høyre gallerivinge, en plassering som også gav et godt inntrykk av lydbildet slik jeg følte det. Jeg kan bare takke Ralph for invitasjonen og for en veldig flott opplevelse ved et godt instrument i Eid kyrkje. Jeg kommer igjen om anledningen byr seg!
Stor takk til kantor i Eid Kyrkje, Ralph Cupper
for invitasjon og tilgang til
dette flotte instrumentet. Nedenfor ligger det noen bilder fra kirken. |
Positiv(1) | Hovedverk (2) | Svellverk (3) | Pedalverk | ||||
Rørfløyte | 8' | Bordun | 16' | Principal | 8' | Akustisk | 32' |
Nachthorn | 4' | Principal | 8' | Salicional | 8' | Untersatz | 16' |
Nasat | 2 2/3' | Doppelfløyte | 8' | Unda Maris | 8' | Bordun | 16' |
Blokkfløyte | 2' | Oktav | 4' | Gedakt | 8' | Oktavbass | 8' |
Ters | 1 3/5' | Bordun fløyte | 4' | Oktav | 4' | Fløyte | 8' |
Mixtur | II-III fag | Rørkvint | 2 2/3' | Kvintaton | 4' | Oktav | 4' |
Kromhorn | 8' | Oktav | 2' | Superoktav | 2' | Bordun Fløyte | 4' |
Posaune Magna | 8' | Mixtur | IV fag | Larigot | 1 1/3' | Mixtur | IV fag |
Jubileumstrompet | 8' | Mixtur | V fag | Trompet - Svell | 16' | ||
Trompet | 16' | Posaune | 16' | ||||
Trompet | 8' | ||||||
Obo | 8' | ||||||
Clairon | 4' | ||||||
Tremulant | |||||||
Kopler for hånd og pedal | |||||||
Direkte kopler | |||||||
Hovedverk - Positiv | Hovedverk - Svellverk | Positiv - Svellverk | |||||
Pedalverk - Positiv | Pedalverk - Hovedverk | Pedalverk - Svellverk | |||||
Oktav kopler | Spesialfunksjon | ||||||
Super/suboktav svellverk | Super/suboktav positiv. | Opptak og avspilling. | |||||
Spillerhjelpemidler | |||||||
Divitional pistons. | Klaveromfang | C - A5 | |||||
Kombinasjonsssystem. | Pedalomfang | C - F3 | |||||
Tilbake til instrumentsiden. | |||||||
Copyright © Magnus Hagtvedt - 2014 | www.magnus-hagtvedt.com | post@magnus-hagtvedt.com | MOB: 93427909 |