Fagerborg kirke
Informasjon om kirken: Fagerborg kirke ble påbegynt i 1901 og sto ferdig i 1903. Den ble innviet 22 desember samme år og er en langkirke med 480 sitteplasser . Kirken er tegnet av Arkitekt Hagbarth Martin Schytte-Berg og den oppført i tegl. Fasaden er utført i granittt og kirken er oppført i nygotisk stil. Kirken fikk sitt første orgel allerede i 1903 og dette var plassert fremme i koret. I 1932 fikk kirken et nytt 39 stemmers orgel levert av Jørgensen. Dagens orgel er levert av Orgelbau Goll, Luzern. Det har 54 stemmer fordelt på 5 verk. Orgelet er fordelt i to orgelhus og en del av stemmene i det forrige instrumentet er helt eller delvis benyttet i det nye instrumentet. Det er mekanisk traktur med unntak av soloverket som er elektrisk.
Dette orgelet har stått på ønskelisten en stund. Kirken har mye aktivitet og det har ikke vært lett å finne tid som har passet både for meg og kantor Gjermund. Men det har absolutt vært verdt ventetiden. Jeg fikk med meg en del av gudstjenesten denne allehelgensaften og etter at aktiviteten roet seg i kirken ble jeg vist opp på galleriet av Gjermund og fikk info om orgelets funksjoner og tekniske detaljer. Deretter fikk jeg god tid til å bli kjent med orgelet før det skulle klargjøres til konsert om kvelden. Orgelet er et av Oslos største og har et hav av muligheter fordelt på 5verk, 3 manualer 2svell og pedal. Som med flere av instrumentene jeg har besøkt denne høsten er det vanskelig å få med alle inntrykk i en dagbok som dette. Det føles som besøket varte 10 minutter, selv om det jo ble rundt 3 timer totalt. Spillepulten er plasser inn mot venstre orgelhus sett fra rommet. Det er i dette orgelhuset at hovedverk, positiv og svellverk er plassert. Bak ryggen har man da høyre orgelhus som inneholder pedalverket og det elektrisk opererte høytrykks soloverket. Mekanikken i orgelet er veldig behagelig, selv med koplene inne for alle manualverkene. Pulten er godt oppbygd med registertrekkene ryddig plassert. Det var lett å bli kjent med plassering av stemmene. Og med 54 stemmer er det bare å pøse på, det er et veldig godt utvalg.
Orgelets hovedverk er godt
balansert. Rommets klang gir mye tilbake og gjør det moro å dra på med
kraft. Principalstemmene fra 16' og nedover skaper en god, varm
grunnstamme orgelet. Mixturen er behagelig og ikke for skarp. Det er
også en Cornet 8' 5 korig stemme. Viola da Gamba 8' passer fint over
Gambekombinasjonen i svell, det samme gjør fløytestemmene som også
fungere godt på egenhånd. I tillegg til Trumpete 8' har de også fått inn
en Fagott 16' rørstemme i hovedverket så det er godt besatt.
Positivet har mange fine stemmer. Med Violon 16' i bunnen, Salicional 8
og Dolce 8' er det gode strykeregenskaper i verket. Dolce tilhører vel
egentlig fløytefamilien, men har ofte karakter som lener mot
strykerstemmene sånn jeg har forstått det. Bourdon 8' og Rohrflöte 4'
fungerer bra, gjerne også med Flageolet 2. Rohrflöte er også fin alene
som solostemme. Verket kan også by på en myk kombinasjon av Cornet, en
skarp Sharff mixtur og en flott Klarinette rørstemme. Soloverket består bare av 4 stemmer som står på en høytrykksorgellade. Soloflöte 8' stammer fra det gamle Jørgensenorgelet og er en stemme vel verdt å bevare. Den har sjarm og særpreg og med det høye trykket er det kraftig. Tubastemmene er også kraftige og fine. Tuba Mirabilis 8' kan blant annet høres i opptaket "Til minne" når jeg kommer til "gje meg handa di, ven". Tuba Clarin 4' er ypperlig i klangkrone over fullt orgel, dette høres også i overnevnte opptak i avslutningen. Det blir et fullverdig orkester på galleriet. Pedalverket har stemmer for de fleste anledninger. Med en flott dyp, mer følbar enn hørbar untersatz 32' i bunnen og tre 16' stemmer er det godt med bass. Det er også en stødig rekke med 8' stemmer og en Choralbass 4'. Det er nok kraft i pedalverket til melodisk spill med støtte fra andre verk. Av rørstemmene er det en flott posaune som er veldig godt tilpasset orgelets øvrige karakter. I tillegg gjorde også Trompet 8' et godt inntrykk. Besøket i Fagerborg kirke var vel verdt togturen tur-retur en kald søndag. Et fantastisk instrument i et rom med god klang. Orgelet fungerer godt over hele spekteret, men det er helt fantastisk og majestetisk når det bygges opp mot fullt orkester! Det er som sagt mye mer som burde vært nevnt, men begrenset med tid til å studere alt. Jeg håper det lar seg gjøre med et nytt besøk i fremtiden. Lydopptak:
Nedenfor ligger det noen bilder fra kirken. |
Hovedverk (1) | Positiv ( 2 ) | Svellverk ( 3 ) | |||||
Principal | 16' | Violon | 16' | Bourdon | 16' | ||
Praestant | 8' | Salicional | 8' | Cor de nuit | 8' | ||
Viola da Gamba | 8' | Dolce | 8' | Flute harmonique | 8' | ||
Doppelflöte | 8' | Bourdon | 8' | Gambe | 8' | ||
Octave | 4' | Qunitatön | 8' | Gambe Celeste | 8' | ||
Spitzflöte | 4' | Octave | 4' | Geigend Principal | 4' | ||
Quinte | 2 2/3' | Rohrflöte | 4' | Flute Octaviante | 4' | ||
Octave | 2' | Nasat | 2 2/3' | Nazard | 2 2/3' | ||
Mixtur IV-V | 1 1/3' | Flageolet | 2' | Octavin | 2' | ||
Cornet V | 8' | Terz | 1 3/5' | Plein-jeu II-V | 2' | ||
Fagott | 16' | Larigot | 1 1/3' | Trompette Harmonique | 8' | ||
Trompete | 8' | Scharf IV - V | 1' | French Horn | 8' | ||
Klarinette | 8' | Basson-Hautbois | 8' | ||||
Voix Humaine | 8' | ||||||
Tremulant | Tremulant | ||||||
Soloverk i svell (2-3) | Pedalverk | ||||||
Soloflöte | 8' | Untersatz | 32' | ||||
Tuba Magna | 16' | Kontrabass | 16' | ||||
Tuba Mirabilis | 8' | Subbass | 16' | ||||
Tuba Clarin | 8' | Flötenbass | 16' | ||||
Violoncello | 8' | ||||||
Gedackt | 8' | ||||||
Flötenbass | 8' | ||||||
Choralbass | 4' | ||||||
Posaune | 16' | ||||||
Trompete | 8' | ||||||
Clairon | 4' | ||||||
Normalkopler for hånd og pedal | |||||||
Hovedverk - Postiv | Hovedverk - Svellverk | Positiv - Svellverk | |||||
Svellverk - Soloverk | Positiv - Soloverk | ||||||
Pedalverk - Hovedverk | Pedalverk - Positiv | Pedalverk - Svellverk | |||||
Oktavkopler: | |||||||
Suboktav - Svellverk | |||||||
Spillerhjelpemidler: | |||||||
Setzersystem: En åpen og tre låste grupper med 64 kombinasjoner. | |||||||
Tilbake til instrumentsiden. | |||||||
Copyright © Magnus Hagtvedt - 2014 | www.magnus-hagtvedt.com | post@magnus-hagtvedt.com | MOB: 93427909 |