Frogner kirke

Tilbake til instrumentsiden.

Frogner kirke ble innviet i 1907 og er bygget i jugendstil i stein og tegl. Den har 830 plasser ligger sentralt i Bygdøy allé. Selv om den opprinnelig var frittliggende er kirken i dag innebygd av blokker.
Av kunst kan det nevnes at kirken har mange vakre glassmalerier utført av Per Vigeland, det siste glassmaleriet ble fullført av hans søster Maria Vigeland. Kirkens hovedinngang er med sine store glass valgt for at glassmaleriet i enden av koret, alterbildet, skal være synlig utenfra. Når det er mørkt ute belyses glassmaleriet utenfra så det er godt synlig.

Orgelets historie starter faktisk ikke i Frogner kirke, men i det som i dag er kjent som Oslo domkirke. Orgelet ble bygget av August Nielsen, skjønt det ikke ble fullført før fire år etter hans død i 1885. Fra dette instrumentet ble en stor del av stemmene hentet da J. H. Jørgensen leverte et stort instrument i 1935. Frogner kirkes første orgel fra 1907 fikk dermed et relativt kort liv. Jørgensen orgelet ble noe utvidet på 1960-70 tallet, men etterhvert som årene gikk ble forfatningen stadig dårligere. I 1994 ble det laget en tilstandsrapport som informerte om tilstand og muligheter. Det skulle likevel ta 23 år før nytt orgel kom på plass. Dagen orgel er levert av Harrison & Harrison fra England. Det inneholder mye av Nielsen og Jørgensens pipemateriell, men også noen nye stemmer.


Mine tanker om orgelet.
Første besøk: 14. november 2019

Da jeg første gang leste om orgelet i Frogner kirke så jeg straks at dette burde kunne være et spennende instrument. Via Arnfinn Nedland fikk jeg kontakt med kantor Bjørn Kleppe og etterhvert ordnet en avtale om et besøk. Det er et av få instrumenter med engelsk spillepult i Norge og har med sin historie vært et instrument jeg har hatt på listen over steder jeg ønsket å besøke. Oslo er en by med mye kulturarrangementer og jeg har tidligere erfart at det ikke er lett for kantorer og organister å finne ledig tid. Denne høsten har derimot blitt vendepunktet og besøket i Frogner blir dermed det fjerde kirkebesøket på en måned. Da jeg regner med dette også blir årets siste besøk ved nye instrumenter kan jeg også si at dette er et av de store høydepunktene i 2019. Det er igjen vanskelig å vite hvor jeg skal begynne. Når jeg kom ble jeg møtt av kantor Bjørn som gav en liten innføring i orgelets mange muligheter og etterhvert fikk jeg selv overta. Det ble vel omtrent 2 timer ved orgelet, men tiden gikk veldig fort. Rommets størrelse og klang gjorde det moro å leke med de ulike verkene, både med mye kraft og svakere kombinasjoner. Spillepulten likte jeg godt. Den var god å sitte ved og lett å bli kjent med. Jeg liker at det i tillegg til hovedkombinasjonsystemet også er såkalt divitional pistons, kombinasjoner for hvert verk.

I hovedverket har orgelet har et kraftig og fylldig principalkor med to 8' Principal for å ha ekstra fylde i normalt toneleie. En litt kraftigere og en litt mildere. Videre er det både en god mixtur og en skarpere cymbelmixtur i hovedverket. Videre finner man flere fløytestemmer og trompet i 16' og 8' i samme verk. I pedalverket er det et rikt utvalg av stemmer, hele 16 register og velge mellom. 4 av disse er rørstemmer, en dominant basun 16' og contra basun 32', samt trompetbass 16' og trompet 8'. Det er også en Contra Subbass 32' i orgelet, jeg liker den ekstra dype bassen som nesten er mer følbar enn hørbar. Jeg syns det alt i alt er godt med muligheter i pedalverket for å tilpasse til hva enn som brukes av register i de andre verkene. Det meste av tiden fokuserte jeg på soloverket og svellverket. Begge disse har svellfunksjon med god demping og mange flotte kombinasjoner.

Det spesielle med dette orgelet er nok orkestertrompeten i andre manual. Orchestral Trumpet 8' er en stemme som blir mer brukt i engelske instrumenter og trenger igjennom resten av stemmene i orgelet. Den må derfor brukes med omhu, dette er grunnen til at jeg måtte dele opptaket "improv 55" i to deler. Når jeg spilte inn dette brukte jeg delvis de forhåndslagrede kollektivene for andre manual uten å prøve dette på forhånd og ble derfor overasket av at denne ble koblet inn fra relativt dempet kombinasjon hakket før. Jeg brukte også denne i siste del av Fanfareopptaket. Videre er det flere andre flotte rørstemmer i samme manual. Særlig French Horn 8' syns jeg var fin. I tillegg er det nok kombinasjonen av Salicional 8' og Unda Maris 8' som utmerket seg. En flott strykerkombinasjon både alene og kanskje enda bedre koblet sammen med svellverket med Gamba 8' og Gamba Céleste 8'. Svellverkets Obo 8' er også en nydelig stemme, både som solo og i samspill med andre stemmer. Rørfløyte 4' med tremolo hadde også sin magi og gjorde seg godt som solostemme.

Mye mer kan nok sies om orgelet, men etter det første besøket og det er helt klart at Frogner kirke har et instrument verdt flere besøk!

Lydopptak:

Den hellige stad KOMMENDE   Harrison & Harrison
Frogner kirke
ZOOM H4n PRO 14.11.2019
Fanfare KOMMENDE   Harrison & Harrison
Frogner kirke
ZOOM H4n PRO 14.11.2019
Improv 55 KOMMENDE   Harrison & Harrison
Frogner kirke
ZOOM H4n PRO 14.11.2019
O bli hos meg KOMMENDE   Harrison & Harrison
Frogner kirke
ZOOM H4n PRO 14.11.2019


Kilder: Kantor Bjørn Kleppe
           http://www.harrisonorgans.com/ 
           www.frognerkirke.no/  
          

Stor takk til kantor i Frogner kirke, Bjørn Kleppe til dette flotte instrumentet.

Nedenfor ligger det noen bilder fra kirken.

Nederst ligger en oversikt over orgelets stemmer og funksjoner.

 
   
   
Hovedverk Soloverk i svell Svellverk Pedalverk
Principal 16' Dolce Bourdon 16' Bourdon 16' Contra Subbass 32'
Principal I 8' Dobbel Fløite 8' Principal 8' Major Bass 16'
Principal II 8' Fløite Harmonique 8' Gedakt 8' Geigen Bass 16'
Gemshorn 8' Salicional 8' Gamba 8' Violon Bass 16'
Gedakt 8' Unda Maris 8' Gamba Céleste 8' Subbass 16'
Oktav 4' Hohl Fløite 4' Geigen Principal 4' Bourdon Bass 16'
Fløite Oktav 4' Wald Fløite 2' Rør Fløite 4' Kvint 10 2/3'
Kvint 2 2/3' Sesquialtera II Oktavin 2' Oktav Bass 8'
Oktav 2' French Horn 8' Mixtur IV Violoncello 8'
Mixtur IV Clarinet 8' Oboe 8' Bourdon 8'
Cymbel IV Vox Humana 8'     Oktav 4'
Trompet 16'     Tremolo   Mixtur IV
Trompet 8 ' Tremolo       Contra Basun 32'
        Contra Fagott 16' Basun 16'
    Orchestral Trumpet 8' Trompet 8' Trompet Bass 16'
            Trompet 8'
Normalkopler for hånd og pedal            
Hovedverk + Svellverk   Hovedverk + Soloverk   Soloverk + Svellverk      
Pedal + Hovedverk   Pedal + Soloverk   Pedal + Svellverk      
               
Oktavkopler for hånd og pedal            
               
Superoktav Soloverk   Superoktav Svellverk   Superoktav Hovedverk + Svellverk Superoktav Hovedverk + Soloverk
Superoktav Soloverk + Svellverk Suboktav Soloverk + Svellverk Suboktav Hovedverk + Svellverk

Suboktav Hovedverk + Svellverk

Suboktav Soloverk   Suboktav Svellverk      
               
               
Spillerhjelpemidler          
Unison off II   Unison off III          
Generalcrescendo med flere programmer.       Klaveromfang C - C5
Kombinasjonssystem           Pedalomfang C - F3
Divisional Pistons på hvert manual og pedal, flere programmer.          
Tutti              
               
Tilbake til instrumentsiden.          
               
Copyright © Magnus Hagtvedt   -   2014 www.magnus-hagtvedt.com post@magnus-hagtvedt.com MOB: 93427909