Røros Kirke
Informasjon om kirken:
Røros kirke sto ferdig i 1784 og ble innviet 15. august dette året. Den
erstattet en kirke fra 1651, som dermed bare fikk rett over 130 år før
den ble revet som følge av lite plass og dårlig vedlikehold. Av inventar
fra denne første kirken ble det flyttet over 3 kirkeklokker, det gamle
barokkorgelet fra 1742 og flere andre portretter, kunstverk og
gjenstander. Det er en langstrangt åttekantet kirke med plass til 1600
personer. Den er bygget i senbarokk periode og hovedsakelig med
materiale av stein, sand og kalk. Innvendig er det brukt en del treverk.
Det er også benyttet treverk på en del detaljer rundt om på kirken og
taket.
Mine tanker om orgelene:
Hovedorgelet: Spillemessig likte jeg ikke ikke denne blandingen av elektrisk og mekanisk. Det var også veldig harde og hørbare slag fra magnetmotorene som koblet inn svellverket. Jeg vet ikke hvordan dette oppfattes nede i kirkerommet, men det var litt forstyrrende. Denne løsningen er også benyttet i Stavanger konserthus, men det er allikevel mye bedre der. En annen ting er orgelhusets oppbygning, pedalet står åpent bak venstre del av orgelhuset, sett fra rommet. Derfor er det veldig tydelig fra spillepulten, særlig rørstemmen, posaune 16' som rett og slett brøler inn i mellomrommet og frem til organisten. Orgelets disposisjon er egentlig spennende nok, men det overskygges av de mange negative sidene her.
Mange av klangene i orgelet er gode, men jeg klarte ikke å danne meg så
gode inntrykk med plasseringen av spillepult. Hadde jeg hatt bedre tid,
så jeg kunne plassert opptakeren, ville jeg har bedre mulighet til å
bedømme og få litt mer inntrykk. Noen stemmer virket nesten litt
spinkle, dette kan selvfølgelig også ha noe med romklang å gjøre, og som
nevnt, plasseringen. Jeg tror også orgelet kunne hatt ennå mer variasjon
i stemmene ved å endret disposisjonen litt. Cornetstemme i alle tre
manualverk så jeg ikke helt behovet for. Jeg brukte veldig liten tid ved dette instrumentet, da kirken nå var åpnet. Og dette var et orgel med store forskjeller fra dagens moderne instrumenter. Det spesielle løkkeskriftlignende teksten over registertrekkene var delvis vanskelig å tyde. Og jeg ønsket ikke å bruke mye tid på å prøve meg frem med så mye folk i kirken. Hadde det vært hovedorgelet, med klar skrift, svellverk for prøving og kjent manualbredde og slikt, kan det nok hende jeg hadde prøvd mer.
Det var allikevel spennende å sitte ved et instrument med over 250 år i
sving. Orgelet var egentlig spennende, og skulle jeg en gang senere
komme på besøk, skal jeg forsøke å bruke litt mer tid også ved dette
instrumentet. Med 10 stemmer var det mange fine muligheter, og det
virker som et spennende instrument.
Stor takk til kantor i Røros Kirke,
Stephen Hicks for tilgang til disse instrumentene. Nedenfor ligger det noen bilder fra kirken. |
|||||
Og for å vise en liten modernisering. Orgelet gamle manuelt betjente belger. | Og den nye tidsbryteren for innkobling av lufttilførselen. En aldri så liten forbedring. |
Hovedorgel disposisjon. | |||||||
Hovedverk(1) | Positiv (2) | Svellverk (3) | Pedalverk | ||||
Quintatön | 16' | Basetthorn | 8' | Gambe | 8' | Subbass | 16' |
Principal | 8' | Gedackt | 8' | Flûte Travers | 8' | Violon | 16' |
Rohrflöte | 8' | Principal | 4' | Flûte | 4' | Quinta | 12' |
Octava | 4' | Flöte douce | 4' | Nazard | 2 2/3' | Octavbass | 8' |
Quinta | 3' | Superoctava | 2' | Flûte | 2' | Offenflöte | 4' |
Octava | 2' | Sesquialtera | II | Tierce | 1 3/5' | Posaune | 16' |
Mixtur | V | Cimbel | III | Basson | 16' | ||
Cornett | III | Cromhorn | 8' | Trompette | 8' | ||
Trompet | 8' | Clairon | 4' | ||||
Voix Hum. | 8' | ||||||
Tremulant | Tremulant | ||||||
Cimbelstern | |||||||
Normalkopler for hånd og pedal | |||||||
Hovedverk + Positiv | Hovedverk + Svellverk | Positiv + Svellverk | Superoktav - Hoved + Svellverk | ||||
Pedal + Hovedverk | Pedal + Positiv | Pedal + Svellverk | |||||
RBSetzer | Klaveromfang | C - G5 | |||||
Pedalomfang | C - F3 | ||||||
Barokkorgel disposisjon. | |||||||
Hovedverk | |||||||
Gedackt | 8 Füs | ||||||
Principal | 4 Füs | ||||||
Flöite | 4 Füs | ||||||
Octava | 2 Füs | ||||||
Flöite düs | 2 Füs | ||||||
Quinta | 1 1/2 Füs | ||||||
Süper Octav | 1 Füs | ||||||
Sedecima | 1 Füs | ||||||
Mixtur | 2 Fag | ||||||
Trompet | 8 Füs | ||||||
Klaveromfang | C - C5 | Kort første oktav. (C, F----) | |||||
Tilbake til instrumentsiden. | |||||||
Copyright © Magnus Hagtvedt - 2016 | www.magnus-hagtvedt.com | post@magnus-hagtvedt.com | MOB: 93427909 |