Søm kirke
Informasjon om kirken: Søm kirke er en arbeidskirke, bygd i rød teglstein. Bygningen ble innviet 28. november 2004. Kirkerommet har 400 sitteplasser, men kan utvides til totalt 600 plasser ved å åpne store dører ut til det såkalte kirketorget. I tillegg er det kontorer, møterom og aktivitetsrom i bygget. Kirken har mange glassmalerier. Blant annet et som strekker seg opp fra bak alteret, og går over hele taket ned til hoveddørene inn til kirkerommet. Kirkens orgel er levert av Bruno Christensen og sønner, og sto ferdig i 2004.
Å besøke Søm kirke var et forslag fra Andrew Wilder etter et besøk i Domkirken i Kristiansand. Det skulle riktig nok ta en stund før det ble mulig å få til et besøk, men omsider fikk jeg det til. Og selv om det var ferietid ble det ordnet med avtale slik at jeg fikk tilgang. En annen organist som øvde måtte vike plassen, og jeg fikk ta instrumentet i bruk. Orgelets fasade er flott å se på, i sin dyp blå farge med blanke fasadepiper. Høyreist og stilfullt. Instrumentet har mange muligheter. Og veldig godt stemmeutvalg med tanke på hva jeg liker i et instrument. Klangen og rommets klang passet også veldig godt sammen. Det første jeg merket meg, var at spillemekanikken var veldig god og behagelig å spille på. Dette er andre orgelet jeg har kommet over, som har koplingsmanual istedet for internt koppel. En fin funksjon som gir flere muligheter enn ved den mer vanlige hoved til svellverk interne koppelet. Registertrekkenes posisjoner er plassert ryddig og fint på hver side. Det tok kort tid å bli kjent med plassering og dermed bli kjent med orgelet. Den høye fasaden gir et godt lydbilde fra orgelbenken. Pedaltårnets plassering ved siden av gir også et godt bilde av bassens balanse mot hoved og svellverk. Instrumentet har
mange gode stemmer og en fyldig, varm klang. En flott stryker
kombinasjon hvor det i tillegg til 8. fots stemmene også er en 4. fots
stemme. Svellverkets fløyter er fine, men savnet kanskje en litt rundere
rørfløyteaktig stemme i 8. fots utgave. Oboen er veldig fin, og fungerer
godt med tremulanten. I hovedverket finnes kraften i form av
prinsipalstemmene i tllegg til fløytene, samt cornet, mixtur og trompet.
Trompeten syns jeg kanskje virket litt svak, men med god klang og klar
lyd. Prinsipalstemmene har mye fylde og rommets klang gjør det lett å
drømme seg bort. Både i det svake og det kraftfulle er det gøy å spill.
Mixturene både i hovedverk og svellverk passer godt inn mot de andre
stemme i verket og cornetstemmen i hovedverk er fyldig og bløt i
klangen. Pedalverket er ganske enkelt med sine tre stemmer, men med
kopler og superoktavkoppel til svellverk er det nok. Jeg likte at
basunen ikke var så veldig dominant.
Det er alltid gøy med tilbakemeldinger, særlig for en amatørmusiker. Det
var flere folk som holdt på i kirken, og mange gode tilbakemeldinger.
Kilder: Kantor Reidar Skaaland Stor takk til kantor Reidar Skaaland, for tilgang til dette flotte instrumentet.
|
Hovedverk | Svellverk | Pedalverk | Ryggpositi | ||||
Bordun | 16' | Gedakt | 8' | Subbas | 16' | ||
Principal | 8' | Salicional | 8' | Gedakt | 8' | ||
Rørfløjte | 8' | Vox Celeste | 8' | Basun | 16' | ||
Oktav | 4' | Salicet | 4' | ||||
Spidsfløjte | 4' | Gedaktfløjte | 4' | ||||
Nasat | 2 2/3' | Nathorn | 2' | ||||
Oktav | 2' | Quint | 1 1/3' | ||||
Terz | 1 3/5' | Mixtur | 3-4 kor | ||||
Mixtur | 4-5 kor | Obo | 8' | ||||
Trompet | 8' | ||||||
Tremulant | Tremulant | ||||||
Normalkopler | |||||||
Pedal - Hovedverk | Pedal - Svellverk | Klaveromfang | C - G5 | ||||
Hoved - Svellverk | Pedalomfang | C - F3 | |||||
Superoktav, Pedal - Svellverk | |||||||
Tilbake til instrumentsiden. |
Copyright © Magnus Hagtvedt - 2015 | www.magnus-hagtvedt.com | post@magnus-hagtvedt.com | MOB: 93427909 |