Spjelkavik kirke
Informasjon om kirken: Spjelkavik kirke en arbeidskirke fra 1987, bygget i en sekskantet form. Den er bygget i teglstein og har plass til 600 personer. Noe av det mest spesielle med kirken er glassmaleriene. Hele veien rundt kirken er det totalt 96 glassmalerier. Disse ble ferdig i 2007 og forteller flere ting fra bibelens historie. Det er kunstneren Håkon Bleken som har skapt disse igjennnom en periode på 5 år. Orgelet er levert av det danske firmaet Marcussen & Søn, og sto ferdig i 1992.
Jeg har tidligere kun gode erfaringer med Marcussen-orgler, og hadde derfor litt forventninger til at også dette orgelet skulle være verdt et besøk. Egentlig var det Ålesund kirke jeg ønsket å besøke, men da dette ikke passet inn når jeg var i området, fikk jeg tips fra kantor Nikolas om å prøve meg her. Etter anbefaling fra Guy Poupart i tillegg, tok jeg derfor kontakt og fikk straks positivt svar fra organisten Arvid, denne søndagen i juli. Og dagen etter dro jeg til kirken og fikk med meg siste halvdel av gudstjenesten. Mens jeg lyttet til musikken, merket jeg straks at dette instrumentet kunne være spennende, samtidig gav det litt følelsen av Sandefjord kirke og "fru Marcussen". Kanskje ikke så rart, med samme orgelbygger, men allikevel skiller det nesten 15 år mellom de to instrumentene, to helt forskjellige rom, og ikke minst er orgelet i Sandefjord mye større. Allikevel var det å sette seg ved dette orgelet på mange måter kjent, selv om det var store forskjeller. Orgelets spillepult har istedet for vanlig interne koblinger et eget koplingsmanual. Dette det første orgelet jeg prøver som har denne løsningen. Den gir en mulighet jeg ofte har tenkt på at hadde vært grei i enkelte tomanuals orgler, nemlig at man kan ha akkorder i hovedverket og solostemme i svell med kobling til hovedverk. Jeg kommer ikke helt på hvilke situasjoner jeg har savnet dette. Uansett likte jeg godt denne løsningen. I tillegg var det suboktavkoppel fra koplingsmanualet til svellverk. Kopling fra pedalet fungerte som vanlig, aktivert med fotbrytere. Mekanikken er veldig behagelig, og jeg kunne gjerne sittet lenger. Det eneste litt spesielle var kombinasjonssystemet, setzersystemet. Det er her benyttet en ekstern kontrollboks i industriformat. Ikke den beste løsningen sånn estetisk, den kunne vært bedre tilpasset mot orgelhuset.
Orgelet er veldig godt, selv med "bare" 26 stemmer har det veldig store
variasjonsmuligheter. Som det kan høres i opptaket av 'Gje meg handa
di', har orgelet en veldig syngende og varm klang. En nydelig
strykerkombinasjon i svellverk og flotte fløytestemmer, myke og gode i
lavere oktaver, og skarp og klar i høyere oktaver. Opptaket ble mye
lenger enn beregnet, men etterhvert som musikken utviklet seg ble
jeg helt satt ut av tiden, det føltes som en evighet og et sekund i samme
tid. Denne melodien er blitt utrolig spesiell etter min fetter og jeg
fremførte den i min onkels begravelse. I fanfare-opptaket valgte jeg å ha første del uten rørstemmer, kun mixturer, det rolige partiet uten mixturer, ters eller kvint for så å avslutte med tutti. Og dette orgelet har mye kraft! I tillegg er det god klang i rommet og derfor er det veldig gøy med musikken. Dette instrumentet kan på mange måter kalles et trygt instrument. Det skal mye til for å gjøre noe galt med valg av stemmer, det er veldig lettspilt. Klangen i rommet hjelper også. Og disposisjonen er helt perfekt for et orgel i denne størrelsen.
Et rett og slett praktfullt instrument!
Kilder: Organist Arvid Havåg Stor takk til organist Arvid Havåg for tilgang til dette flotte instrumentet.
|
Hovedverk | Svellverk | Pedalverk | Ryggpositi | ||||
Principal | 8' | Gedakt | 8' | Subbas | 16' | ||
Rørfløjte | 8' | Gamba | 8' | Oktav | 8' | ||
Oktav | 4' | Vox Celeste | 8 | Gedakt | 8' | ||
Spidsfløjte | 4' | Kobbelfløjte | 4' | Oktav | 4' | ||
Quint | 2 2/3' | Principal | 4' | Rauschquint | 5 kor | ||
Oktav | 2' | Oktav | 2' | Fagot | 16' | ||
Terts | 1 3/5' | Waldfløjte | 2' | Trompet | 8' | ||
Mixtur | 4-5 kor | Nasat | 1 1/3' | ||||
Trompet | 8' | Scharf | 3 kor | ||||
Oboe | 8' | ||||||
Tremulant | Tremulant | ||||||
Normalkopler | |||||||
Pedal - Hovedverk | Pedal - Svellverk | Klaveromfang | C - G5 | ||||
Hoved - Svellverk | Pedalomfang | C - F3 | |||||
Superoktav, Pedal - Svellverk | Suboktav, Hovedverk - Svellverk | ||||||
Tilbake til instrumentsiden. |
Copyright © Magnus Hagtvedt - 2015 | www.magnus-hagtvedt.com | post@magnus-hagtvedt.com | MOB: 93427909 |