Tønsberg domkirke
Tilbake til instrumentsiden.
Tønsberg domkirke ble bygget i 1858 og er en langkirke bygget i tegl.
Det er 550 plasser i kirken. Kirken er reist på ruinene av St.
Laurentiekirken, prekestolen er fra 1621 og altertavlen er fra 1764,
begge to stammer fra Mariakirken. Kirken har tre klokker, den elste er
fra 1530 og stammer også fra Mariakirken, den neste er fra 1685 og
tilhørte St. Laurentiekirken. Den nyeste klokken er fra 1939 og ble gitt
i gave, dette er også den største klokken. Inngangsdørene er laget av
kobber med innskifter fra Det Nye og Det Gamle Testamentet. I kirken
finnes også flere glassmalerier, utført av kunstneren Per Vigeland.
Dopefonten i marmor er en av to i verden, med vinranker og due for
å symbolisere det liv som skapes i dåpen. Kirken gjennomgikk en større
restaurering i 1939.
Orgelet:
Dagens orgel ble opprinnelig konstruert av Th. Frobenius, et dansk
firma. Det ble inviet i 1924. Den gangen sto orgelet plassert mot
bakvegget, bygget inn i orgelhus. Det ble plassert bak fasaden fra
kirkens første orgel som ble bygd av firmaet Eriksen & Svendsen i 1858.
I 1939 ble kirkens interiør bygget om, og en av endringen var å erstatte
det flate taket med hvelving. Dette gjorde at orgelfasaden fra Eriksen &
Svendsen virket for lavt i forhold til kirken. Den nye takhøyden gav
også mulighet til å endre oppstilling av orgelet, både for å frigjøre
gulvplass på galleriet, og å endre oppbygning slik at det skulle bli
lettere tilgang for stemming av orgelet.
En større ombyggning utført av J.H. Jørgensen i samarbeid med daværende
domorganist. Dette skjedde i 1955. Ved ombygningen fikk orgelet ny
spillepult med elektro-pneumatisk overføring, et system som viser seg å
ha relativt kort levetid (ca. 40år). Det ble også ny oppstilling av
verkene. Hovedverk og preluderverk mot sydveggen, det meste av pedalverk
mot vestveggen, svellverk og et par pedalstemmer mot nordveggen. Dette
ryddet god plass på galleriet. Desverre gav den nye oppstillingen flere
nye problemer. Blant annet var det til tider stor temperaturforskjell
mellom sydvegg og nordvegg, dette medførte stemmingsproblemer når
koblingen mellom verkene ble aktivert. I tillegg ble det en utilsiktet
stereofonisk virkning da kirkerommet har ganske tørr akkustikk.
I 1995 ble en orgelkomité oppnevnt fordi orgelet begynte å forfalle. Fra
midten av 1990 tallet ble det ikke lenger avholdt rene orgelkonserter
fordi orgelet da hadde for mange skavanker.
I planene var orgelets plassering et viktig punkt, ønsket var å flytte
orgelet tilbake til midt på galleriet, for å unngå de problemene som kom
ved å ha de forskjellige verkene plassert ut mot de forskjellige sidene.
Håpet var at restaureringen skulle være utført innen bispedømmejubiléet
i 1998. Økonomien satte en stopper og tiden ble for knapp, så saken ble
lagt på is. I 2002 ble det på nytt satt i gang et arbeid med planer om å
fornøye orgelet, og etter anbudsrunde falt valget på Ryde & Berg. I 2007
ble orgelet demontert, siden det ble brukt materiale av god kvalitet
både ved kontruksjonen i 1924 og ved ombygningen i 1955, var orgelet
fremdeles spillbart, skjønt det var mange skavanker og småfeil.
Det nyrestaurerte/ombygde orgelet sto ferdig i 2008 har fått en ny, arkitekt-tegnet fasade
som kler rommet, med sine 60 stemmer fordelt over de 5 verkene. Det nye
spillebordet har fått nye komponenter, den opprinnelige overføringen med
mekanisk-pneumatisk overføring ble tatt i bruk. I tillegg er det noen
elektroniske funksjoner for koblingsfunksjoner og elektronisk
registrering, som gir organisten mulighet til å forhåndsprogammere
ønskede stemmer for så med enkle grep å foreta raske store endringer i
stemmene under spilling.
Mine tanker om orgelet.
Orgelet i Tønsberg domkirke er et helt rått syn, med sine
store piper plassert i senter, og et verk med svell på hver side.
Spillepulten er plassert mot kanten av galleriet, slik at organisten får
godt overblikk ut over kirkerommet. Plassering av manualer og
registertrekk er plassert slik at det er behagelig både å spille på,
og å endre register underveis. Samtidig er spillepulten flott designet.
Det er heldigvis elektronisk registersystem på orgelet, da det er 83
registertrekk, medregnet normalkopler, super/suboktavkopler,
cymbelstjernen og orage. Jeg fikk tildelt en serie slik at jeg kunne bruke dette
systemet, og det var virkelig nødvendig, for å huske alle gode
kombinasjoner i løpet av en liten økt på 3,5 timer er ikke lett, denne
serie har jeg fått til min disposisjon, slik at mine lagrede
registervalg ligger klare til mitt neste besøk. En
fordel med dette orgelet er at organisten sitter et par/tre meter unna
orgelhuset, slik at man får et litt bedre lydbilde enn på de orgelene
hvor spillepulten er plassert rett inn i orgelhuset. Orgelets stil
passer fint inn i kirkerommet, samtidig som det har et moderne preg.
Spillepulten er plassert rett ved rekkverket på galleriet, mens det er
bygd opp bak for å få plass til mekanikken, og i tillegg er det opplegg
for kor mellom orgel og spillepult. Nytt for meg er fjernverk som er i
denne kirken er plassert over takhvelvet bak mot alteret. Litt spesielt
å bruke alene, men gir en flott suplering til resten orgelet. Det er i
tillegg super og suboktavkopler på flere av verkene, som gir ekstra mye klang
ved å koble til en ekstra oktav over eller under på valgte verk.
En annen funksjon, som med dagens elektroniske registersystem er mer
eller mindre overflødig, er mulighet for til og fra kobling av
rørstemmer og mixturstemmer. Jeg har heller ikke vært borti funksjonen
'Orage', i følge kilder på nettet er dette ofte kaldt 'storm-function'
eller 'thunder stop'. Jeg fikk vite av domkantor Arne at denne
funksjonen gjør at om man trykker ned store C i pedalet (dypeste C),
legges de fem nederste tonene i basunen inn. Jeg har jo naturligvis
testet funksjoner, og det kom et skikkelig brøl. Jeg skjønner godt
hvorfor det blir kalt 'thunder stop'!
Den siste
funksjonen jeg ikke har prøvd eller sett på orgel er en valse ved siden
av svellpedalene, denne brukes til crescendo/decrescendo ved at flere og
flere stemmer kobles til eller fra. Denne funksjonen kalles ofte
generalcrescendo.
Min mening er at det er et utrolig morsomt instrument å spille på, med
store varasjonsmuligheter, godt lydtrykk og god klang.
Av de instrumenter jeg hittil har hatt gleden av å spille på, er det
delt førsteplass i favorittlisten, sammen med 'Fru Marcussen' i
Sandefjord Kirke. Det er nok dette orgelet jeg ser mest frem til å prøve
igjen. Jeg føler så langt at jeg såvidt har prøvd et par tangenter på
dette flotte instrumentet, med de to turene og rundt 7 timene jeg har
tilbrakt ved orgelet.
Noe mer gøy å leke med klanger i Sandefjord Kirke, men i Domkirken får
man hele ladningen av lyd mitt i fjeset, slik at man oppfatter alle
stemmer, også er det jo veldig enkelt med elektronisk registreringssystem
hvis jeg ønsker store variasjoner.
Selv om alle filer ligger i filarkivet, legger jeg likevel link til det
opptaket jeg gjorde i kirken, hvor jeg fikk et relativt bredt
registerutvalg på den tiden jeg brukte der. I tiden jeg brukte på å
spille inn fikk jeg videreutviklet melodien mye, spesielt på pedalsiden.
Highland
Cathedral |
En flott melodi opprinnelig skrevet for sekkepipe, men
den gjør seg godt på orgel. |
Frobenius/Ryde&Berg
Tønsberg Domkirke |
ZOOM H4n PRO |
17.03.2019 |
Dine
øyne, de gløder av varme Prosjekt 1 - utgave 2 |
Dette er samme melodi som den under, men videreutviklet
med mer avansert pedalstemme og noe mer avansert understemme. Det er
også tatt opp orgelet i Tønsberg Domkirke noe som merkes på lydtrykket
og stemmevariasjonen. |
Frobenius/Ryde&Berg
Tønsberg Domkirke |
ZOOM H4n |
06.05.2012 |
Kilder: Tidligere domkantor Arne Rodvelt Olsen
Domkantor Espen
Melbø
Ryde & Berg
Orgelbyggeri - www.ryde-berg.no
www.domkirkefestivalen.no
www.tonsberg.kirken.no
Festskrift fra
innvielsen av orgelet.
Stor takk til Domkantor Espen Melbø, som gir meg
tilgang til dette flotte instrumentet. I tillegg stor takk til tidligere
domkantor Arne Rodvelt Olsen for mange gode stunder samt god velkomst
ved mitt første besøk!
Nedenfor ligger det noen bilder fra kirken.
Nederst ligger en oversikt over orgelets stemmer og funksjoner. |