Molde domkirke
Informasjon om kirken: Molde domkirke sto ferdig i 1957 og er den tredje kirken på samme tomt i byen. Etter 17 år uten kirke, kunne byens beboere nå ta del i gudstjeneste i egen kirke igjen. Kirken er en toskipet langkirke bygget i armert betong. Den er tegnet av Finn Bryn og har frittstående tårn med klokkespill og ur med tallskive i fire retninger. Det er 900 sitteplasser i kirkerommet som er 65 meter langt og 25 meter høyt.
Den første kirken på dette stedet ble tatt i bruk i 1661, dette var en
korskirke bygd i treverk. Den var i bruk frem til 1885 da den brant ned,
i andre kilder er denne regnet som to kirker, da den ble revet og bygd
opp igjen rundt 1840. Moldes andre kirke, en langskipskirke i treverk
hadde plass til 650 personer og sto ferdig i 1887. Denne ble totaltskadd
i brann under andre verdenskrig, da en bombe traff tårnet.
I 1999 sto dagens orgel ferdig og det ble innviet 1. juledag.
Instrumentet med 50 stemmer er levert av Rieger Orgelbau. Det var stadig
vanskeligheter med å få på plass det nye orgelet da det var mye krav om
at rosevinduet skulle være godt synlig. Til slutt ble det enighet mellom
orgelbygger, komite og Riksantikvaren, og resultatet står nå på
galleriet i all sin prakt.
Mine tanker om orgelet: En sommerferie full av instrumenter. Dette ble turens åttende instrument og det andre Rieger orgelet. Og nok en gang et instrument som gav stor spilleglede. Dessverre ble det ikke helt som ønsket, da jeg ikke hadde fått noen tildelt spilletid, og sommerens vikarorganist hadde heller ikke tilgang til noen planer for kirken. Derfor ble det stopp etter 45 minutters spilletid fordi hun måtte ha tid til å øve. Deretter fikk jeg en time til etter hun hadde hatt sin tid. Dette ble veldig ødeleggende, og det ble ikke lett å danne seg et godt inntrykk av orgelet. Orgelet viste meg nok en gang at Rieger er en orgelbygger jeg virkelig liker. Behagelig, presis mekanikk, godt oppbygd spillepult med rydde løsninger i registertrekk og elektriske funksjoner. Her med litt avstand fra spillepult til orgelhus, som jeg liker det. To verk i svell er jo også flott. Spillepulten er veldig god å sitte ved, og det tok ikke lange tiden å bli kjent med det mekaniske. Og heller ikke registertrekkenes posisjoner, selv om jeg kanskje foretrekker når det ikke er for mange stemmer, at stemmene plasseres på hver side i samme høyde. Det er vel en smaksak. Det blir spennende å prøve Norges største Riegerorgel i Ålesund senere.
Som nevnt ble ikke minnene fra dette orgelet like godt klistret i
hukommelsen, så det er vanskelig å trekke frem så mye av det gode med
orgelet, eller om det var noe spesielt negativt. Jeg likte godt å spille
her. Jeg håper på en ny mulighet senere, og da gjerne med i alle fall
deler av tiden i stengt kirke så jeg kan få et opptak eller to. Jeg har
stortsett mye glede av å tenke tilbake mens jeg lytter til egne opptak.
Jeg har riktig nok et par opptak med mobil fra galleriet, lydbildet blir
jo ikke godt, men det hjelper meg å huske noe. Disse har jeg gjort om
til lydfiler som kan høres lenger ned. Jeg elsker en god cornetstemme,
og dette orgelet hadde virkelig flott cornet, jeg er litt usikker på
hvilken av dem, siden det er mulig i alle tre verk. Veldig lun og myk. I
svellverket var også strykerkombinasjonen helt grei. Jeg tror rett og
slett jeg må prøve å få litt mer tid neste sommerferie. Det mangler ikke
på gode kombinasjoner. Fløytestemmer, principalkoret. Et veldig flott
instrument. Andre besøk: 02. oktober 2017 - Høstferie Et år og noen måneder er gått siden forrige besøk. En tur først og fremst for å besøke Ålesund kirkes orgel igjen, men i løpet av turen fant jeg en mulighet til å få tid i Molde domkirke på nytt. Etter forrige besøk satt jeg igjen med en del blandede inntrykk, som beskrevet over. Denne gangen fikk jeg god tid til å lære orgelet å kjenne, og i tillegg var det ingen arbeider i kirkerommet. Jeg fikk også lurt meg til et par opptak med ZOOM opptageren. Mine første tanker om orgelet stemmer ganske godt med de nye inntrykkene jeg fikk ved det nye besøket. Som jeg fant ut ved forrige besøk var spillepulten og mekanikken veldig god å spille på, og lett og orientere seg ved. Akkustikken i rommet er god, og det er veldig morsomt å leke med forskjellige klangbilder. Dette instrumentet har det meste av det jeg liker. Og det er vanskelig å trekke frem noe spesielt, men jeg satt igjen med en god og avslappet følelse, og balanse i tankene.
Stor takk til domkantor i Molde domkirke,
Magnus Moksnes Myhre for tilgang til
dette flotte instrumentet. Nedenfor ligger det noen bilder fra kirken. |
||||||||||
Hovedverk (1) | Positiv i svell (2) | Svellverk (3) | Pedalverk | ||||
Bourdon | 16' | Principal | 8' | Violon | 16' | Untersatz | 32' |
Principal | 8' | Holzgedackt | 8' | Geigenprincipal | 8' | Principal | 16' |
Bourdon | 8' | Salicional | 8' | Holzflöte | 8' | Subbass | 16' |
Flute Harmonique | 8' | Oktav | 4' | Gambe | 8' | Octav | 8' |
Gamba | 8' | Rohrflöte | 4' | Voix Celeste | 8' | Gemshorn | 8' |
Oktav | 4' | Sesquialtera | II 2 2/3' | Prestant | 4' | Choralbass | 4' |
Spitzzflöte | 4' | Flachflöte | 2' | Flute octaviante | 4' | Kontrabombarde | 32' |
Quinte | 2 2/3' | Larigot | 1 1/3' | Nazard | 2 2/3' | Bombarde | 16' |
Superoctave | 2' | Scharff | IV 1 1/3' | Quarte de nazard | 2' | Fagott | 16' |
Mixture | IV 2' | Trompette | 8' | Tierce | 1 3/5' | Posaune | 8' |
Cornet | V 8' | Clarinette | 8' | Plein Jeu | V 2 2/3' | ||
Trompete | 16' | Voix Humaine | 8' | Basson | 16' | ||
Trompete | 8' | Trompette harm. | 8' | ||||
Hautbois | 8' | ||||||
Clairon harm. | 4' | ||||||
Tremulant | Tremulant | ||||||
Kopler for hånd og pedal | |||||||
Mekaniske kopler | |||||||
Hovedverk - Positiv | Hovedverk - Svellverk | Positiv - Svellverk | |||||
Pedalverk - Hovedverk | Pedalverk - Positiv | Pedalverk - Svellverk | |||||
Generalcrescendo - m. 4programmer. | Setzersystem. | 32x8 | |||||
Klaveromfang | C - A5 | ||||||
Pedalomfang | C - F3 | ||||||
Tilbake til instrumentsiden. | |||||||
Copyright © Magnus Hagtvedt - 2018 | www.magnus-hagtvedt.com | post@magnus-hagtvedt.com | MOB: 93427909 |