Nes Kirke
Informasjon om kirken: Nes kirke i Nesbyen er en korskirke i treverk som sto ferdig 1862. Den er lokalt kjent som Hallingdalsdomen, da det er den største kirken i Hallingdal. Den har 900 plasser. Kirken erstattet en stavkirke som ble revet samme år. Enkelte deler av inventaret fra den gamle kirken er å finne i dagens kirke. I våpenhuset er det både bilder og en modell av stavkirken. Det er et relativt stort gravkapell bak kirken. Kirkens orgelhistorie startet i 1912 da kirken fikk et orgel med 7 stemmer, levert av Olsen og Jørgensen. Orgelet ble først drevet med håndmakt, men det ble etterhvert montert elektrisk luftforsyning. Orgelet fikk stå helt til det ble avløst av et nytt orgel i 1999, levert av britiske Kenneth Tickell & Company.
Sommerturens sjette orgel. Denne gangen var det et nytt orgel jeg hadde veldig lite informasjon om. Jeg så av veiplanene at veien gikk igjennom Hallingdalen, og tenkte at det kunne jo være moro å besøke denne kirken hvor en fetter av meg har giftet seg. Etter litt jobb fant jeg også disposisjonen. Også her kom det raskt positivt svar fra kantor i kirken. Turen ble endret for å få det til å passe, og torsdag 09. august 2018 rullet bilen inn på parkeringen nedenfor av kirken. Det ble først en hyggelig prat med masse informasjon og demonstrasjon av orgelet, deretter fikk jeg tid for meg selv i kirken. Kirkens interiør i seg selv er nok til å få fantasien i sving. Orgelet er også utrolig stilig der det står høyreist på galleriet. Det er et veldig vakkert orgelhus som står godt til kirken. Til å være en trekirke var det overraskende god klang i rommet.
Orgelet har en helt grei disposisjon og er godt å spille på. Tredje
manual har kun to stemmer, og kan ikke kobles mot andre manualer.
Svellverkets crescendoeffekt er god, og jeg fikk her prøvd ut noen tips
fra Ralph Cupper i Eid kyrkje. Med oppbygning av først svell til alt
bortsett fra rørstemmer lå inne. Deretter hovedverk, for så å koble inn
svellverket med alle stemmer og stengt svellboks. Divitional pistons ble
brukt til dette, men det var et par stemmer jeg måtte endre manuelt for
å få det etter ønske. Likevel er jeg fornøyd med den siste store
oppbygningen i improvisasjonsopptaket. Til slutt toppes det hele med
hovedverkets og pedalets rørstemmer. Det er tremulant i begge de store
manualverkene, men det var veldig liten effekt i svellverkets tremulant.
I hovedverket var den litt mer merkbar og gjorde seg godt mot Cremona 8'
og Spitzflute 4'. I svellverket er det kun en principal 4', kunne gjerne
hatt en 4' fløyte også, men den gjorde seg godt i enkelte kombinasjoner.
Ut fra disposisjonen hadde jeg forventet meg litt mer kraft i corneten i
Echoverket, men den var fin og rund i klangen.
Kilder: Kantor Peter Rødel |
|||||||||||||||||||||||||
Hovedverk (1) | Svellverk (2) | Echoverk (3) | Pedalverk | ||||
Bourdon | 16' | Salicional | 8' | Cornet | IV | Subbass | 16 |
Gamba | 8' | Voix Celeste | 8' | Bourdon | 8' | Flute | 8' |
Open Diapason | 8' | Chimney Flute | 8' | Posaune | 16' | ||
Stopped Diapason | 8' | Principal | 4' | ||||
Principal | 4' | Gemshorn | 2' | ||||
Spitzflute | 4' | Mixture | IV | ||||
Fifteenth | 2 | Larigot | 1 1/3' | ||||
Sesquialtera | II | Trompet | 8' | ||||
Mixture | IV | Oboe | 8' | ||||
Sharp Mixture | II | Clairon | 4' | ||||
Cremona | 8' | ||||||
Trompet | 8' | ||||||
Tremulant | |||||||
Kopler for hånd og pedal | |||||||
Direkte kopler | |||||||
Pedalverk - Svellverk | Pedalverk - Hovedverk | ||||||
Hovedverk - Svellverk | |||||||
Spillerhjelpemidler | |||||||
Divitional pistons. | Klaveromfang | C - G5 | |||||
Kombinasjonsssystem. | Pedalomfang | C - F3 | |||||
Tilbake til instrumentsiden. | |||||||
Copyright © Magnus Hagtvedt - 2018 | www.magnus-hagtvedt.com | post@magnus-hagtvedt.com | MOB: 93427909 |