Sem kirke
Informasjon om kirken: Sem kirke har historie helt tilbake til tidlig på 1100-tallet og er bygget i romansk stil i stein med murteknikk. Den er viet til St. Olav og ligger ved siden av Jarlsberg hovedgård i Tønsberg kommune. Kirken tilhørte også denne gården frem til år 1900. Kirken har en lang historie og har i løpet av årene blitt restaurert og endret, sist gang i 2013. Kirken har mye historisk inventar, blant annet en altertavle fra 1600-tallet og prekestol fra 1592. Krusifikset over korbuen er fra 1300-tallet.
Kirken har hatt flere orgler igjennom årene. Dagens orgel ble levert av
Paul Ott i 1977 og har 15 stemmer fordelt på 2 manualer og pedal.
Orgelet har beholdt en historisk fasade som stammer fra et orgel fra
1700-tallet, levert av Gloger. Tanken om å besøke Sem kirke kom for to-tre år siden da jeg spurte Arne som er tidligere domkantor i Tønsberg domkirke. Det første orgelet har nevnte som verdt å besøke var Sem kirkes orgel. Jeg har stadig hatt det i tankene, men omsider fikk jeg tatt steget og kontaktet kantor Tonny Krokengen og ordnet meg en avtale. Det ble et besøk jeg absolut ikke angrer på. Orgelet er en liten juvel der det står på galleriet i den gamle kirken. Det var et deilig orgel å drømme seg bort ved, og tiden fløy veldig fort. Et godt bevis på at små orgler med få stemmer kan gi veldig stor spilleglede. Etter en hyggelig orgelprat fikk jeg kirken og orgelet for meg selv og startet å lære nok et flott instrument å kjenne. Spilleteknisk så likte jeg orgelet veldig godt. Mekanikken var lett og fin, presis og heller ikke tung med sammenkoblede verk. Betjening av registertrekk og kopler var enkelt å bli kjent med. Bare 15 stemmer er det lett å tenke, men likevel 15 stemmer med karakter og muligheter. Etterhvert som jeg hadde spilt litt føltes det som et større instrument. Med orgelets gode klang og rommets gode akkustikk er det lett å glemme tid og sted. Jeg likte fordelingen av stemmene. Hovedverket har en flott Rohrflöte 8' som skaper fundamentet i verket. Både fylldig og rund i klangen syns jeg denne gjør seg godt. Videre er det to stemmer på 4'. Den første er Prinzipal 4', som også består av fasadepipene. Den er kraftig og klar i klangen i kontrast til Kobbelflöte 4' som er mer på linje med rørfløyten, både i kraft og karakter. Waldflïote 2' er en fin og myk fløyte som ligger fint over de andre stemmen som hittil er nevnt. Ved å bruke de tre fløytene sammen med den tokorige Sesquialtera får man en god cornetstemme, jeg syns denne er gjevn og fin både som solostemme og sammen med andre stemmer. Verkets klangkrone er en mixtur med tre til fire kor. Hovedverket har egen tremulant i dette orgelet. Jeg prøvde den ikke mye, men effekten var fin sammen med rørfløyten i de høyere oktavene. Brystverket er skarpere i klangen. 8' stemme er mer dempet enn hovedverkets, Holz Gedackt 8' har karakter og gir mulighet svakt spill under begravelser og lignende. Spitzflöte 4' legger seg fint over gedakten og er nesten syngende i klangen. Prinzipal 2' er skarp og litt dominerende, men gir brystverket et helt annet inntrykk enn hovedverket. En kvint på 1 1/3' som jeg egentlig kun brukte i kombinasjon med Scharf stemmen med sine to til tre kor. Med alle disse stemmene i bruk er brystverket skarp og klart alene eller en solid og flott klangkrone over hovedverkets stemmer. Som eneste rørstemme i orgelet finner man Krummhorn 8'. Denne har en fløyelsmyk klang og kan fint brukes i samklang eller alene. Tremulant også i dette verket. I pedal finnes det kun tre stemmer, men pedalet kan kobles mot både hovedverk og brystverk. Subbass 16' som et grunnfundament fungerer godt, og med Gemshorn 8' kan pedalet fint brukes uten kobling mot andre verk. Oktave 4' gir et ekstra løft i pedalverket og totalt sett er det mer enn nok til å utfylle orgelet. Alt i alt må jeg gjenta at orgelet er en liten juvel blant orglene i Vestfold og helt klart et instrument jeg gjerne besøker igjen.
Kilder: Kantor Tonny Krokengen Stor takk til Tonny Krokengen for tilgang til dette flotte instrumentet.
|
Hovedverk | Brystverk | Pedalverk | Ryggpositi | ||||
Rohrflöte | 8' | Holz gedackt | 8' | Subbass | 16' | ||
Prinzipal | 4' | Spitzflöte | 4' | Gemshorn | 8' | ||
Koppelflöte | 4' | Prinzipal | 2' | Oktave | 4' | ||
Sesquialtera | 2f | Quinte | 1 1/3' | ||||
Waldflöte | 2' | Scharf | 2-3f | ||||
Mixtur | 3-4f | Krummhorn | 8' | ||||
Tremulant | Tremulant | ||||||
Normalkopler | |||||||
Pedal - Hovedverk | Pedal - Brystverk | Klaveromfang | C - G5 | ||||
Hoved - Brystverk | Pedalomfang | C - F3 | |||||
Tilbake til instrumentsiden. |
Copyright © Magnus Hagtvedt - 2019 | www.magnus-hagtvedt.com | post@magnus-hagtvedt.com | MOB: 93427909 |