Borge Kirke
Informasjon om kirken: Borge kirke er en
arbeidskirke bygd i betong og sto ferdig til innvielsen den 31. mai
1987. På en høyde godt synlig fra alle kanter hever det spesielle
klokketårnet seg, og fra kirkebakken har man fantastisk utsikt over
området rundt. Kirken er minst den sjette som har stått i Borge og ble
reist som erstatning for den forrige som brant ned i 1983. Den har 350
plasser og ble tegnet av Knut Gjernes.
Dette orgelet er nok et av de beste jeg har prøvd under 30. stemmer. I et rom med god gjenklang har orgelet mye å gi og mange farger. Orgelet har en frisk og åpen klang og er veldig behagelig å spille på. Trakturen er lett, både med og uten koppel og registraturen er enkel å bli kjent med og betjene. Gjenklangen i rommet gjør det relativt lett å oppfatte lydbildet fra orgelkrakken, men ved opptak så bør nok opptageren stå et stykke bak i kirken. Jeg hadde utstyret et par rader forfra i midtgangen, og da ble særlig fagotten i pedalverket litt vel kraftig. Hovedstyrken ligger i hovedverket, som har en klar og åpen klang i ren principaloppbygning, og en fin mixturstemme. Fløytestemmene er bredere i normalt toneleie, men blomstrer til i høyere oktaver og en spennende å leke med, spesielt dobbelflöjt 8' likte jeg godt. Borduna 16' gir en trygg og god bunntone i hovedverket. Med principal kor kombinert med fløytestemmene blir det god og fyldig klang, eventuelt med den skarpe mixturen på toppen. Trompeten i hovedverket er kraftig, men passer godt inn i lydbildet, særlig til bruk med tutti i fanfarelignende musikk. I pedalet med sine tre stemmer er det passe med kraft i de labiale stemmene som gir en god grunntone. Fagotten er kraftig og passer godt inn i lydbildet med tutti i stemmeoppsettet. I svellverk finnes kontrastene til hovedverket. Fugara 8' og Bourdon 8' som grunnstemmer, en nydelig italiensk fløyte 4' og en skarp principal 2' gir en mer dempet, men god oppbygning. Uten Bourdun 8' blir fyldigheten litt borte, men igjen gir det en helt annen karakter i lyden. Svellfunksjonen er lett å betjene, men jeg foretrekker at svellpedal er litt mer sentrert, her syns jeg den var plassert for langt ut mot siden. Svellverket har en cornettino mixtur, som gir en utrolig fin og myk cornettstemme. Den kan nesten høres ut som en veldig myk rørstemme, og man skal lytte godt for å høre ters og kvint stemmene. I tillegg til dette er det en Skalmeja 8' rørstemme som også er ganske myk og litt fyldig.
Som nevnt er dette orgelet et av de beste jeg har vært borti av de
mindre instrumentene, og jeg har ikke noe spesielt negativt å nevne om
det. Men det er en ting jeg savnet, og det var en tremulantfunksjon i
svellverket, både cornett og skalmeja stemmen kunne passet godt med
tremulant. Ser man bort i fra dette, var det et kjempeflott instrument som
hadde mange farger og som var veldig behagelig å spille på, og det hadde
til og med rygglene på orgelkrakken, noe jeg hittil bare har opplevd i
Sandefjord kirke.
Kilder: Kantor
Ken-Gøran Mikkelsen
|
||||||||||||
Utsikten fra spillepulten opp mot orgelpipene. |
||
Hovedverk | Svellverk | Pedalverk | Ryggpositi | ||||
Borduna | 16' | Fugara | 8' | Subbass | 16' | ||
Principal | 8' | Bourdon | 8' | Gedackt | 8' | ||
Dobbelflöjt | 8' | Ital. Flöjt | 4' | Fagott | 16' | ||
Oktava | 4' | Principal | 2' | ||||
Rörflöjt | 4' | Cornettino | II | ||||
Kvinta | 2 2/3' | Skalmeja | 8' | ||||
Waldflöjt | 2' | ||||||
Mixture | IV-V | ||||||
Trompet | 8' | ||||||
Normalkopler | |||||||
Hovedverk + Svellverk | Pedal + Hovedverk | Pedal + Svellverk | |||||
Oktavkopler | Klaveromfang | C - G5 | |||||
Superoktav - Pedal + Svellverk | Pedalomfang | C - F3 | |||||
Tilbake til instrumentsiden. |
Copyright © Magnus Hagtvedt - 2014 | www.magnus-hagtvedt.com | post@magnus-hagtvedt.com | MOB: 93427909 |