Gjøvik Kirke
Informasjon om kirken:
Gjøvik Kirke er en langkirke oppført i tre. Den er i dag godkjent for
500 personer, mot opprinnelige 650 personer. Kirken ble tegnet av Jacob
Wilhelm Nordan og sto ferdig til innvielse Mine tanker om orgelet: Jeg hadde fått tid etter gudstjenesten søndag. Da jeg møtte i kirken hadde jeg jo forventet en gudstjeneste orgelmusikk, men her var det kun preludie og første salme hvor orgelet ble brukt. I tillegg var det oppstått en situasjon slik at kantor, Vidar Fredheim, måtte spille i en annen kirke, slik at det var en annen musikker som spilte i gudstjenesten. Vedkommende var helt grei med piano og gitar, men fremførelsen på orgel var litt livløs og kjedlig presentasjon, både klanglig, stemmeoppsett og teknisk fremført. Det var i tillegg en gudstjeneste hvor toåringer sto i sentrum. Opplegget var helt ok, og veldig godt tilrettelagt barna. For meg, som håpet å få et inntrykk av orgelet, var det derimot lite spennende. Det var en liten glipp i kommunikasjon, så jeg ble veldig usikker da Vidar ikke var tilstedet fra start, men fikk heldigvis forklaring av kirketjener, og hadde akkurat begynt ved orgelet da han dukket opp og gav meg noen instruksjoner på orgelets elektroniske systemer. Med spillepult vent ut mot rommet og plassert helt inn mot orgelhuset, under midtre pipebalkong, (mitt uttrykk), var det litt spennende om jeg oppfatter lydbldet som slik som jeg regnet med det ville være i rommet. Men etterhvert har jeg lært noen enkle triks med opptakeren, og med tilbakeføring av lydsignalene fikk jeg raskt dannet meg et bilde av orgelets grovere sider. Et orgel fyllt med spennende stemmesammensetninger, både i det svake og til det sterke og storslagne. Orgelet var desverre noe ustemt i rørverket, men ikke mer enn at det gikk greit å bruke de fleste stemmer og funksjoner allikevel. Spillepulten er av den typen jeg foretrekker, med terasseoppbygning for registertrekkene, som er sortert slik at registertrekk tilhørende hvert verk er plassert på samme høyde. Hjelpesystemene/barkermaskinene gjorde koblingen av manualene til en lek, selv med mange stemmer i bruk. Svellverkets og positivets svellfunksjon var lett å operere med pedalene, og hadde grei crescendo effekt. Når det gjelder general-crescendo funksjonen liker jeg bedre at denne blir styrt med valse/rulle fordi jeg til stadig forvekslet den med pedalen for svellverket.
Klangen i orgelet er god og jeg er blitt veldig glad i orgeler hvor de
har fått plass til en 32' subbass eller untersatz. En stemme som mer
føles, enn høres, men som gir noe ekstra til pedalstemmene. Orgelet har
flere gode solostemmer. Jeg ble rask glad i obo 8' i svellverk med
tremulant, men også Corno 8' og clarinett 8' i positiv var fine stemmer
som lett lot seg bruke i solo med svakere stemmer i et andre verk som
understemmer. Trompetstemmene i både hovedverk og svellverk føltes også
som gode register med kraft og fyllde, brukte hovedverks trompet som
solo i en fremføring av 'ved regnbuens fot', og likte den godt. Så
videre til en stemmekombinasjon jeg liker godt i orgeler, nemlig
strykerstemmer med en svevestemme, i dette tilfellet, viola 8' og voix
celeste 8', gjerne supplert med salicional 8'. Denne kombinasjonen syns
jeg er godt sammensatt i de fleste orgeler jeg har spilt på, og dette
orgelet var ikke noe unntak, stemmekombinasjonen var akkurat slik jeg
liker den. Å bygge opp principalstemmene i hovedverket i en gradvis
crescendo under en improvisasjon var gøy. Gode sterke stemmer, startet
med 16' og 8' med 32' og 16' i pedal, med pedal koplet til hovedverk.
Gradvis la jeg inn 4' og 2' stemmene, før jeg endte opp med mixtur og la
til en 16' rørstemme. I opptaket, Improv 14, hadde jeg også koplet inn
positiv og benyttet enkelte fløytestemmer.
Siden det sto et lite kororgel fremme ved prekestolen,
måtte jeg jo prøve det og. Orgelet, som ble levert av Åkerman & Lund,
har et manual og pedal permanent koblet til manual. I tillegg var det
svell-luker operert med kne. Dette orgelet hadde vært en drøm å hatt
hjemme. Noen mangler har det jo for å kunne fungere fullt ut som
øvingsorgel, dvs. kun et manual er til tider problem om man jobber med
stykker med solostemmer, men lyden og klangen fra instrumentet var
veldig god. Et flott lite instrument.
Stor takk til kantor i Gjøvik Kirke, Vidar Fredheim for tilgang til dette flotte instrumentet. Nedenfor ligger det noen bilder fra kirken. |
|||||||||||||||
Hovedverk (1) | Positiv i svell (2) | Svellverk (3) | Pedalverk | ||||
Principal | 16' | Bordun | 16' | Gemshorn | 8' | Subbas | 32' |
Principal | 8' | Principal | 8' | Hohlfløyte | 8' | Principal | 16' |
Gamba | 8' | Fugara | 8' | Salicional | 8' | Violon | 16' |
Flute harmonique | 8' | Flute traversiere | 8' | Violin | 8' | Subbas | 16' |
Dobbelfløyte | 8' | Gedakt | 8' | Voix Celeste | 8' | Violoncelle | 8' |
Oktav | 4' | Flute harmoniqiue | 4' | Gamba | 4' | Gedakt | 8' |
Echofløyte | 4' | Octavin | 2' | Flute Oktaviante | 4' | Oktav | 4' |
Kvint | 2 2/3' (3') | Cornet III | 3 kor | Waldfløyte | 2' | Basun | 16' |
Oktav | 2' | Corno | 8' | Rauschkvint II-III | 2-3 kor | Fagott | 16' |
Mixtur IV | 4 kor | Clarinet | 8' | Trompet harmonique | 8' | Trompet | 8' |
Cornet IV | 4 kor | Obo | 8' | ||||
Trompet | 16' | Clairon | 4' | ||||
Trompet | 8' | ||||||
Tremulant | Tremulant | ||||||
Kopler for hånd og pedal | |||||||
Mekaniske kopler | |||||||
Hovedverk - Positiv | Hovedverk - Svellverk | ||||||
Positiv - Svellverk | |||||||
Pedalverk - Hovedverk | Pedalverk - Positiv | Pedalverk - Svellverk | |||||
Oktavkopler for hånd | |||||||
Positiv superoktav | Svellverk suboktav | ||||||
Andre funksjoner. | |||||||
Barkermaskiner for manualverk | General crescendo | Klaveromfang | C - G5 | ||||
Pedalomfang | C - F3 | ||||||
Tilbake til instrumentsiden. | |||||||
Copyright © Magnus Hagtvedt - 2014 | www.magnus-hagtvedt.com | post@magnus-hagtvedt.com | MOB: 93427909 |