Johanneskirken i Bergen
Informasjon om kirken: Johanneskirken er en korskirke bygget i nygotisk stil med murstein som materiale. Den har Bergens høyeste tårn, som rager 61 meter over bakken. Kirken sto ferdig i 1894 etter tre års byggearbeid. Arkitekten er Herman Major Backer. Det er 1250 sitteplasser i det store bygget.
Idag er orgelet restaurert og ombygd tilbake til sitt opprinnelige, og
fremstår med klangen fra 1890. Kun den moderne spillepulten vitner om at
det er utført arbeid nylig, med sine elektroniske hjelpemidler. Dette
arbeidet ble gjort av Christian Scheffler i 1999.
Mine tanker om orgelet: Mitt femte orgel på turen, sommeren 2016. Dagen etter Bergen domkirke. Ble møtt av kantor Asbjørn, og etter litt orgelprat og en kort informasjon om orgelet fikk jeg galleriet for meg selv. Orgelet hadde jeg ikke så mye info om, annet enn disposisjonen og noen bilder. Orgelet, med sin elektropneumatiske traktur, er et behagelig orgel å spille på. Litt uvant stilart på orgelet. Men orgelet hadde mange flotte kvaliteter. Siden kirken var åpen var jeg forsiktig med å prøve ut for mye rart med mye kraft inne. Men jeg dro jo på innimellom. Siden spillepulten er vendt ut mot rommet kunne jeg se de fremste benkeradene og en del folk. Og det er alltid morro å se folk setter seg ned når jeg begynner å spille. Spillepulten passet meg godt, jeg har alltid likt spillepult med registertrekk plassert i terrassestil. Lett å orientere seg, og å ha oversikt over valg. I tillegg til setzer som hjelpemiddel er det også generalcrescendo med valse i tillegg til noen trykk-knapper som legger inn i fem trinn. Under 1. manual er det også kollektiver, med "mezzo-forte", "forte" og "tutti". Jeg merker at jeg er litt uvant med elektropneumatisk traktur, men det var behagelig å spille på og etterhvert som fingrene tilpasset seg gikk det ganske så bra. Orgelets stilart var som nevnt litt uvant, blant annet var svellverket lite, med mange 8' stemmer. Jeg savnet også 2' stemme i svellverk og hovedverk, denne stemmeoktaven fantes kun i positiv. Orgelet har allikevel mange spennende stemmekombinasjoner. Noen av stemmekombinasjoner i de bakre verkene var litt vanskelig å bedømme fra orgelkrakken, det merket jeg etter å ha hørt filmopptakene som ble gjort nede i rommet. Hovedverkets forskjellige mixturer var fine. Det jeg savnet var en cornetmixtur, eller de nødvendige stemmene til å lage cornetstemme i svellverket. I svellverket var oboestemmen veldig fin. Det kunne kanskje blitt ennå bedre med tremulant. Men ingen av verkene her har tremulant, noe som egentlig var litt synd. Clarinettestemmen i positivet var ganske fin, og det samme med trompeten i hovedverket og rørstemmene i pedalet. Med så mange forskjellige instrumenter, hele 12 orgler på 15 dager, er det ikke lett å huske alle små detaljer. Men dette orgelet hadde mange fine kvaliteter. Både ved svakt og ved sterkere. Cornetstemmen i hovedverk var fin mot bakgrunn fra positivet, skjønt hadde det vært en 2' stemme i svellverk som kan dempes, tror jeg det hadde blitt ennå bedre. Orgelet har mye å gi, særlig med mixturer, jeg merker at jeg liker orgelet bedre og bedre også etter å ha hørt igjennom filmopptakene flere ganger. Besøket i Bergen ble veldig fint når det gjelder det musikalske. Men det ble jo også litt vandring i byen, tur til akvariet og litt forskjellig annet også. Etter samtale med domkantor Sigurd i domkirken, fikk jeg vite at det er flere instrumenter i området som er verdt et besøk. Og da tar jeg gjerne turen innom Johanneskirken også.
Stor takk til domkantor i Johanneskirken,
Asbjørn Myksvoll for tilgang til
dette flotte instrumentet. Nedenfor ligger det noen bilder fra kirken. |
|||||
Hovedverk (1) | Positiv (2) | Svellverk (3) | Pedalverk | ||||
Principal | 16' | Bourdon | 16' | Liebl. Gedackt | 16' | Principal | 16' |
Principal | 8' | Principal | 8' | Geigenprincipal | 8' | Violon | 16' |
Hohlflöte | 8' | Portunalflöte | 8' | Liebl. Gedakt | 8' | Gamba | 16' |
Gambe | 8' | Salicional | 8' | Aeoline | 8' | Subbass | 16' |
Doppelflöte | 8' | Rohrflöte | 8' | Voix Celeste | 8' | Nasard | 10 1/3' |
Gemshorn | 8' | Octave | 4' | Principal | 4' | Octavbass | 8' |
Octave | 4' | Spitzflöte | 4' | Flauto Traverso | 4' | Violoncello | 8' |
Flöte | 4' | Rohrflöte | 4' | Progressiv Harm | II-III | Bassflöte | 8' |
Violine | 4' | Piccolo | 2' | Oboe | 8' | Octavbass | 4' |
Rauschquinte | II | Mixtur | III | Posaune | 16' | ||
Cornett | I-II | Clarinette | 8' | Trompete | 8' | ||
Mixtur | V | ||||||
Trompete | 8' | ||||||
Kopler for hånd og pedal | |||||||
Generalcrescendo | Mekaniske kopler | ||||||
Klaveromfang | C - A5 | Hovedverk - Positiv | Hovedverk - Svellverk | Positiv - Svellverk | |||
Pedalomfang | C - F3 | Pedalverk - Hovedverk | Pedalverk - Positiv | Pedalverk - Svellverk | |||
Hovedverk - Superoktav | |||||||
Tilbake til instrumentsiden. | |||||||
Copyright © Magnus Hagtvedt - 2016 | www.magnus-hagtvedt.com | post@magnus-hagtvedt.com | MOB: 93427909 |