Nordlyskatedralen - Alta kirke
Informasjon om kirken: Kirken sto ferdig i 2013 og ble vigslet 10. februar. Den er tegnet av arkitekt Kolbjørn Jensen og ligger midt i Alta sentrum. Kirkens interiør er utsmykket av Peter Brandes fra Danmark, i samarbeid med arkitekten for å skape en helhet Selve kirkerommet har 350 sitteplasser og om det åpnes mot menighetssalen er det plass til ca 500 personer. Bygget er reist i betong og har en kledning av titan. Orgelet sto ferdig til innvielsen som skjedde 13. april 2014, Palmesøndag. Det har 29 stemmer fordelt på hoved, svell og pedalverk. Orgelet ble tegnet av Catarina Grönlund og er flott tilpasset den spesielle kirken. Spillepulten er plassert nede på gulvet i kirkerommet for å gi organisten mulighet til å være en del menighet.
Mine tanker om orgelet: Første tanke om å besøke Nordlyskatedralen fikk jeg faktisk under sommerturen i 2015. Jeg søkte opp informasjon om Ishavskatedralens orgel som er bygget av samme orgelbygger, og så at de hadde levert et orgel i Alta. En liten tur på googlemaps viste at dette ble en litt lang tur og omvei, så det ble med tanken den gangen. Nå i 2023 ble det veldig brått bestemt en tur nordover og jeg fikk heldigvis kontakt med kantoren Irina og vi klarte å finne et tidspunkt som passet i kirkens program og var mulig innenfor kjøreplanen vi hadde for turen. Det er tross alt ikke hvert år man tar turen fra Sandefjord til Finnmark. Dagen kom og vi kjørte tidlig fra Narvik for å nå frem til Alta med mest mulig tid før kirken ble opptatt. Jeg ble godt mottatt av Irina som viste meg orgelet og fortalte litt om både orgelets funksjoner og kirken. Orgelet har en varm og fylldig klang og kirkerommets akkustikk gjorde det til en flott musikalsk stund. Spillepultens plassering gjør at noen av stemmene blir litt vel skarpe og det er ikke helt lett å vite lydbildet lengre ut i rommet. Jeg husker jeg reagerte spesielt på hovedverkets mixtur som var veldig dominerende og skarp fra orgelkrakken. Nå etter å ha hørt igjennom opptakene merker jeg at det er mye bedre midt i rommet, fortsatt litt vel dominant, men bedre. Jeg merker at jeg lett drømmer meg bort bare med opptakene, noen av dem har jeg lagt utklipp av under. Orgelets hovedverk er solid bygd opp med et principalkor med 8', 4' og 2' oktaver. Det hele krones med overnevnte litt dominant mixtur. Principal 8' fungerte også flott som solostemme over en strykerkombinasjon i svellverket, det samme gjorde Gamba 8' som jo er i strykerfamilien av piper. Principalkoret er både fylldig og myk i klangen og fyller rommet godt. Med fløytene, Principal 2', Kvint og Ters får man en brukbar, men litt skarp cornet. Fl. Harmonique 8' Jeg syns at valget om å bruke Cromorne 8' som rørstemme istedet for en mer dominant trompet eller lignende i hovedverk var uvanlig og ikke etter min smak. Den gjorde lite av seg og hadde passet bedre i svellverket. Som solostemme over et mer dempet svellverk var det likevel en fin stemme til sitt bruk. Svellverkets Rørfløyte 8' er en stemme jeg virkelig likte, dens fyldighet i lavere oktaver og flott skarpere karakter i de øvre oktavene. De øvrige fløytene og Principal 4' er helt greie stemmer og utgjør sammen med rørfløyten et godt kor. Mixturen er fin og i mine ører bedre også koblet mot hovedverket enn hovedverkets egne mixtur. Strykerkombinasjon var rett og slett nydelig i dette orgelet med en veldig varm og god følelse. Et ønske her . De har også funnet en flott Trompet Harm. 8' til Svellverket, en stemme med flott karakter og klang for rommet. Sammen en like flott Obo 8' og Vox Humana 8' er rørstemmene flott tilpasset rommets klang fungerer godt alene og i kor. Svellverkets luker demper lyden godt og gir et bredt spekter på volumet. Pedalverket hadde nok hatt godt av litt mer kraft i 16' stemmen subbass. Jeg tror det hadde gitt ennå mer magi i rommets flotte gjenklang. Ellers er pedalverket nokså greit disponert med variasjon og bredde. Rørstemmene passer godt mot fullt orgel og særlig basun 16' gjorde et godt inntrykk.
Mot slutten av tiden jeg hadde ved orgelet kom det også inn en flokk
turister. Det er alltid moro med koselige tilbakemeldinger fra personer
som setter pris på musikken når jeg spiller. Det var også slik denne
gangen. De fleste etter å ha sett seg om, satte seg ned for å nyte
musikken og stemningen i rommet. De fleste tenkte tydeligvis ikke på
tiden for til slutt kom kirkeverten og spurte om jeg kunne slutte og
spille så turistene gikk videre. Kirken skulle nemlig klargjøres for et
kveldsarrangement. Det ble alt i alt en fin stund ved et godt instrument
i spesielle omgivelser. Skulle muligheten by seg en annen gang tar jeg
gjerne turen innom igjen!
Kilder:
https://www.kirken.no/nb-NO/fellesrad/Alta-kirkelige-fellesrad/ |
|||||||||||||
Hovedverk | Svellverk | Pedalverk | Ryggpositi |
|
|||
Borduna | 16' | Rörflöjt | 8' | Subbas | 16' | ||
Principal | 8' | Salicional | 8' | Borduna | 8' | ||
Flöjt Harm. | 8' | Voix Celeste | 8' | Oktav | 8' | ||
Gamba | 8' | Principal | 4' | Oktava | 4' | ||
Gedackt | 8' | Fl. Travisere | 4' | Basun | 16' | ||
Rörflöjt | 4' | Waldflöjt | 2' | Trompet | 8' | ||
Oktava | 4' | Nasat | 1 1/3' | ||||
Oktava | 2' | Mixtur | II-IV | ||||
Kvint | 2 2/3' | Trumpet Harm. | 8' | ||||
Ters | 1 3/5' | Oboe | 8' | ||||
Mixtur | III-IV | Vox Humana | 8' | ||||
Cromorne | 8' | ||||||
Tremulant | Tremulant | ||||||
Normalkopler | |||||||
Hovedverk - Svellverk | Pedalverk - Hovedverk | Pedalverk - Svellverk | |||||
Oktavkopler | |||||||
Suboktav svellverk | Suboktav Hovedlverk - Svellverk | ||||||
Klaveromfang | C - A5 | ||||||
Pedalomfang | C - F3 | ||||||
Tilbake til instrumentsiden. |
Copyright © Magnus Hagtvedt - 2023 | www.magnus-hagtvedt.com | post@magnus-hagtvedt.com | MOB: 93427909 |