St. Petri kirke i Stavanger
Informasjon om kirken: Sankt Petri kirke er en langkirke fra 1866. Den ble bygget fordi Kongen den gang bestemte at Stavanger skulle deles opp i to sogn, Domkirken og Sankt Petri. Kirken er en treskipet kirke, men utvendig er alle tre skipene dekt av et heldekkende tak. Det var Conrad Fredrik von der Lippe som tegnet kirken og den ble bygd i rød, upusset tegl mens tårnet er kobbertekket og taket er belagt med skifer.
Jeg har ikke funnet informasjon om tidligere orgler i kirken, men dagens
orgel ble levert av Jehmlich Orgelbau i 1977. Det har 40 stemmer fordelt
på tre manualer og pedal. Orgelet hadde en stor revisjon og oppgradering
i 2008 utført av samme orgelbygger. Kirken har også et lite orgelpositiv
levert av Magnussons orgelbyggeri fra Sverige.
Mine tanker om orgelet: Orgelets spillepult sitter på et lite trangt område bygd opp i forhold til resten og jeg følte den ble litt trang og sittestillingen var ikke helt etter min smak. Jeg liker bedre oversikt over pedalene og jeg hadde veldig lite oversikt over fotbryterene for kopler og stepp. Jeg følge også at de fleste av knappene for kombasjonssystemet burde vært plassert annerledes, da det var lett å komme borti med knær. De reagerte også litt lett, så skiftet kom uventet. Selve løsningen for kombinasjonssystemet likte jeg, enkelt og ryddig. Jeg likte også trakturen som var god å spille på enten det var med få stemmer eller fullt orgel og flere aktive kopler. Registerene legges inn med impulsvippebrytere i ryddige rekker og med indikatorlys. Jeg syns dette var oversiktlig og greit å forholde meg til. Dette er første gang jeg har vært borti et orgel med justerbar hastighet på tremulantfunksjonen, og her har de brukt det på alle tre verk. Jeg må si meg enig med Ivan at det ikke er en veldig nyttig funksjon, jeg forsøkte dette litt og det var stilig. Likevel endte jeg opp med at den allerede innstilte hastigheten var den beste. Med 40 stemmer har orgelet store muligheter for variasjon. Kirkens gode akustikk gjør det også til et morsomt sted å leke med ulike klangbilder. Fra plassen ved spillepulten virker brystverket veldig dominerende, men nede i rommet hvor opptakeren sto blandet det seg godt inn. Jeg har endelig fått tak i en type øreplugger som tetter godt og lar meg høre opptakerens lydbilde. Jeg tror jeg her vil starte med rørstemmene, og i dette orgelet er det åtte av dem. En av dem var ute av funksjon, men da dette var i pedalverket var det lett å omgå. Jeg syns de to 8' trompetene i hovedverk og svellverk har en flott karakter og god styrke. Gode som både solostemmer og i et større kor av stemmer. Houtbois 8' i svellverket har derimot en mer myk klang, det samme med bombarde 16'. I brystverket har orgelet en helt grei vox humana 8'. I pedalet er det posaune 16' som skaper bunnen i lydbildet. Jeg syntes orgelets ulike verk utfyller hverandre: Hovedverkets kraft, svellverkets fylde og gode klang og brystverkets mer klare og skarpe stemmer. I hovedverket er det et kraftig principalkor Også 8' fløytestemmen er veldig stor og kraftig, det kunne gjerne vært en litt mer dempet stemme i samme oktav, som gedakt eller lignende. Cornetstemmen er helt grei og kan lett balanseres mot svellverk som solostemme eller brukes med andre stemmer. Hovedverkets klang krones med to mixturer, selve mixtur stemmen og en scharff. Jeg syns at dette gav en god mulighet til å skape ennå mer variasjon enn med en kraftig mixtur. Svellverkets gode kombinasjoner av strykerstemmer, lignende et strykerorkester, forelsket jeg meg i, og kan høres både i intro på opptaket 'Blott en dag', samt i hele opptaket av 'Vem kan segla'. Jeg likte at de hadde en 4' schwebung som forsterket effekten. Også svellverket hadde en brukbar mixtur som gjorde det morsomt å leke med ekko mellom de to store verkene. Brystverket var helt greit, men slitsomt da det fra orgelkrakken er en del kraftigere og ganske skarpt i motsetning til resten av orgelet. En fylldig 8' og skarpere 4', 2' og 1' stemmer. En nasat 1 1/3 og en veldig skarp cimbel mixtur stemme og en vox humana. Etter å ha hørt det igjennom opptakeren gjør denne delen av orgelet seg ganske godt likevel.
Jeg må nok få meg en ny tur til Stavanger snart, det er mange flotte
instrumenter i området. Orgelet i Petrikirken er absolutt verdt flere
besøk. Jeg koste meg godt og hadde gjerne brukt mer tid om jeg hadde
hatt energi.
Stor takk til
domkantor Ivan
Sarajishvili og kantor Vidar Vikøren for tilgang og tillatelse til dette
flotte instrumentet. Nedenfor ligger det noen bilder fra kirken. |
Hovedorgel - Jehmlich Orgelbau 1977 | |||||||
Hovedverk (1) | Svellverk (2) | Brystverk(3) | Pedalverk | ||||
Bordun | 16' | Bleiprinzipal | 8' | Gedackt | 8' | Prinzipalbass | 16' |
Prinzipal | 8' | Koppelflöte | 8' | Prinzipal | 4' | Subbass | 16' |
Hohlflöte | 8' | Salicional | 8' | Rohrflöte | 4' | Oktavbass | 8' |
Oktave | 4' | Schwebung | 4' | Gemsoktave | 2' | Holzflöte | 8' |
Dulzflöte | 4' | Oktavflöte | 4' | Nasat | 1 1/3' | Gemshorn | 4' |
Quinte | 2 2/3' | Schweizerpfeife | 2' | Sifflöte | 1' | Choralbass | 3f. |
Oktave | 2' | Sesquialter | 2f'. | Cimbel | 3f. | Pedalmixtur | 4f. |
Mixtur | 4-5f'. | Grossmixtur | 5-6f. | Vox Humana | 8' | Posaune | 16' |
Scharf | 3-4f'. | Bombarde | 16' | Trompete | 8' | ||
Cornett | 4f'. | Trompette Harm. | 8' | Clairon | 4' | ||
Trompete | 8' | Hautbois | 8' | ||||
Tremulant - Regulerbar frekvens | Tremulant - Regulerbar frekvens | Tremulant - Regulerbar frekvens | |||||
Kopler for hånd og pedal | |||||||
Direkte kopler | |||||||
Hovedverk - Svellverk | Hovedverk - Brystverk | Svellverk - Brystverk | |||||
Pedalverk - Hovedverk | Pedalverk - Svellverk | Pedalverk - Brystverk | |||||
Oktavkopler | |||||||
Suboktav Hovedverk | Suboktav Svellverk | ||||||
Spillerhjelpemidler | |||||||
Kombinasjonssystem | Klaveromfang | C - A5 | |||||
Generalcrescendo | Pedalomfang | C - F3 | |||||
Tutti kollektiv. | |||||||
Orgelpositiv - A. Magnusson | |||||||
Orgelpositiv plassert i koret. | |||||||
Gedackt | 8' | Klaveromfang | C - G5 | ||||
Rörflöjt | 4' | ||||||
Principal | 2' | ||||||
Cymbel | 2f | ||||||
Tilbake til instrumentsiden. | |||||||
Copyright © Magnus Hagtvedt - 2019 | www.magnus-hagtvedt.com | post@magnus-hagtvedt.com | MOB: 93427909 |