Sandefjord Kirke
Mine tanker om orgelet:
Orgelet i Sandefjord Kirke, med sin høyreiste fasade og med mange blanke
piper i front på både hovedhus og ryggpositiv er et imponerende syn. Og
midt på nederste pipe i senter, er cymbelstjernen plassert som en ekstra
utsmykking. Orgelet er helmekanisk og uten noen form for hjelp av
elektroniske løsninger som registrerings-system, selv om jeg vet dette
er et ønske de håper å få realisert.
Kirkelokalet har flott akkustikk og orgelet fyller lett opp rommet med
fantastisk god klang, dette gjør også at det er enkelt å spille på
orgelet, da gjenklangen åpner for korte stopp uten av musikken dør ut.
Derfor er det også veldig gøy å spille her. Dette er det første større
orgelet jeg fikk mulighet til å spille på etter først å ha prøvd
Bugården kirkes 18 stemmers orgel. Og helt siden første besøk har det å
ta plass på orgelkrakken her vært som å komme "hjem" når det gjelder å
få kontakt med instrumentet. Alt stemmer med en gang, både i mekanikk og
lydbilde. Registertrekkenes plassering er sitter i hendene selv om det
kan gå lang tid mellom orgeltiden i denne kirken. Orgelet har et veldig variert spekter av stemmer, men det er veldig lett å lete frem gode klanger. Som på veldig mange orgeler rundt om, er spillepulten plassert rett inn i nedre del på orgelhuset, noe som gjør at man på organistkrakken ikke får inn hele lydbildet. Dette merket jeg godt første gang jeg prøvde opptageren, som da sto 5m lenger bort på galleriet, mens jeg da gjorde en drøss tester med forskjellig register. Det som låter helt ok fra organistkrakken blir ennå mer fulltonende og flott å høre på, og med opptageren nede i salen er jeg sikker på at det blir ennå bedre. Det er utrolig mange fine stemmer, særlig rørstemmene, men også de labiale stemmene er gode. Ved et besøk i september 2015 fikk jeg prøvd ut mange stemmer, både med mange stemmer innkoblet og svakere kombinasjoner. Fikk også prøvd ut en del solostemmer. Mixturene er gode i alle verk, men cymbelstemmene i hoved og oververk kan bli litt i overkant til tider, som det kan høres på opptaket 'Improv 22, del 4'. Dette er første gang jeg har fått tatt opptak i kirken med opptageren plassert nede i rommet og samtidig fikk mulighet til å leke med stemmekombinasjonene. Etterhvert som jeg har fått mer kjennskap til forskjellige orgeler rundt om, både større og mindre, så har jeg også funnet ting jeg savner. Jeg har jo også utviklet med og blitt mer avansert i hvordan jeg bruker stemmer og funksjoner, selv om jeg har langt igjen til profesjonelt nivå. Etter min mening er det litt svake stemmer i pedal, 16'. I følge Jan Ryde et typisk dansk fenoment. Det mangler liksom litt fylde. Har også snakket litt med flere av organistene i kirken om orgelets eventuelle ombygning/utbygning/restaurering, og Arnfinn Nedland har nevnt at det er ønske om å få en utvidelse av dagens subbas 16' til en untersatz 32', samt en vox céleste i oververket.. Det kan jo bli spennende. Svein Rustad har også nevnt at han ønsker å få inn en nattergal eller fuglekvitre stemme. Og med nevnte ønske om setzersystem kan det bli veldig morro å kose seg ved manualene.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Orgelpositivet | Flygelet |
Klokkespillet i Sandefjord | |
Interiør og eksteriørbilder av kirken. |
|
˄ Klikk på bildene over for større utgave ˄ |
Hovedverk (2) | Oververk m. svell (3) | Pedalverk | Ryggpositiv (1) | ||||
Gedaktpommer | 16' | Viola di Gamba | 8' | Principal | 16' | Kvintadena | 8' |
Principal | 8' | Ital. Principal | 4' | Oktav | 8' | Principal | 4' |
Oktav | 4' | Nasat | 2 2/3' | Oktav | 4' | Gemshorn | 2' |
Oktav | 2' | Terts | 1 3/5 | Nathorn | 2' | Kvint | 1 1/3' |
Mixtur | 5-6kor | Sivfløjte | 1' | Mixtur | 6 kor | Scharf | 4 kor |
Cymbel | 3 kor | Mixture | 5 kor | Subbas | 16' | Gedakt | 8' |
Hulfløjte | 8' | Klokkecymbel | 2 Kor | Gedekt | 8' | Kobbelfløjte | 4' |
Trægedakt | 8' | Rørfløjte | 8' | Basun | 16' | Sesquialtera | 2 kor |
Rørfjøjte | 4' | Spidsfløjte | 4' | Trompet | 8' | Vox Humana | 16' |
Kvint | 2 2/3 | Waldfløjte | 2' | Trompet | 4' | Krumhorn | 8' |
Fagot | 16' | Obo | 8' | Cymbelstjerne | |||
Trompet | 8' | Trompet | 8' | ||||
Clarion | 4' | ||||||
Tremulant | Tremulant | ||||||
Normalkopler for hånd og pedal | |||||||
Hovedverk + Oververk | Ryggpositiv + Oververk | Hovedverk + Ryggpositiv | |||||
Pedal + Oververk | Pedal + Hovedverk | Pedal + Ryggpositiv | |||||
Klaveromfang | C - G5 | ||||||
Pedalomfang | C - F3 | ||||||
Tilbake til instrumentsiden. | |||||||
Copyright © Magnus Hagtvedt - 2014 | www.magnus-hagtvedt.com | post@magnus-hagtvedt.com | MOB: 93427909 |